W grudniu ubr. Air Astana opublikowała wyniki za dziewięć miesięcy 2023 roku.
Grupa Air Astana („Grupa”), największa grupa linii lotniczych w Azji Środkowej i na Kaukazie pod względem przychodów i wielkości floty, ogłosiła swoje wyniki finansowe za dziewięć miesięcy 2023 r.
Z opublikowanych danych wynika, że w omawianym czasie całkowita liczba przewiezionych pasażerów Grupy Air Astana wzrosła o 12% do 6,0 mln osób (9 miesięcy 2022: 5,4 mln) przy średnim współczynniku wypełnienia wynoszącym 84% (9 miesięcy 2022: 83%). Odnotowano całkowity wzrost przychodów i pozostałych dochodów o 20,5% do 900,6 mln USD (9 miesięcy 2022 r.: 747,2 mln USD) Zysk operacyjny wzrósł o 11,2% do 128,9 mln USD (9 miesięcy 2022: 115,9 mln USD). Zysk wzrósł o 18,7% do 72,4 mln USD (9 miesięcy 2022: 61,0 mln USD). Wzrost rentowności osiągnięto dzięki dużemu popytowi na loty i rozwojowi sieci.
Więcej samolotów i lotów
W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy ubr. zwiększono liczbę lotów do kluczowych kierunków, takich jak Wielka Brytania, Turcja, Indie, Tajlandia, Uzbekistan, Gruzja i Zatoka Perska w ramach wiosenno-letniego rozkładu lotów i przywrócono loty do Chin. W ramach rozwój międzynarodowej siatki połączeń Grupy otwarto nowe połączenie m.in. do miasta Dżudda leżącego nad Morzem Czerwonym, w zachodniej części Arabii Saudyjskiej.
Zwiększono również wielkość floty
oraz uruchomiono nowe Centrum Szkolenia Lotniczego w Astanie, które
jest wyposażone w symulatory lotu najnowszej generacji i
certyfikowanego przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego
(EASA).
Linie Air Astana po raz jedenasty
zostały docenione za świadczenie usług pasażerskich nagrodą
Skytrax dla „Najlepszej linii lotniczej w Azji Środkowej i WNP”
oraz po raz drugi otrzymały nagrodę „Najlepsza obsługa personelu
linii lotniczych w Azji Środkowej i WNP”. Air Astana otrzymała
pięć gwiazdek w kategorii głównych linii lotniczych od
stowarzyszenia Airline Passenger Experience Association (APEX). Już
dziewiąty raz Air Astana otrzymała nagrodę APEX.
Bezpieczeństwo i ekologia
W omawianym okresie przyjęto także
Program Rozwoju Niskoemisyjnego Grupy na lata 2023-2032, który jest
uwzględniony w Strategii ESG Grupy Air Astana i jest spójny z celem
Kazachstanu, jakim jest osiągnięcie neutralności emisyjnej do 2060
roku.
Grupa Air Astana po raz dziewiąty
pomyślnie przeszła audyt bezpieczeństwa operacyjnego
Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych
(IOSA)
Osiągnięcia firmy skomentował Peter Foster,
prezes i dyrektor generalny Grupy Air Astana.
„Grupa w
2023 r. w dalszym ciągu osiągała dobre wyniki pomimo podwójnych
przeciwności losu, takich jak wysoka inflacja i ciągłe problemy z
silnikami Pratt & Whitney 1100 we flocie Airbus NEO. Wszystkie
rynki wykazały silny wzrost i niewiele wskazuje na to, że silny
popyt, którego doświadczamy od połowy 2021 r., osłabnie. Trasy
Grupy do Azji Środkowej i na Kaukaz skorzystały na zwiększonym
zasięgu zarówno Air Astana, jak i FlyArystan w tych krajach, z
których większość odnotowuje znaczny wzrost liczby podróży
służbowych i turystycznych. Trasy do Azji Wschodniej i Południowej
również wypadły dobrze, w tym trasy do Chin, które nabierają
tempa po ponownym otwarciu kraju po pandemii Covid-19. Grupa w
dalszym ciągu traktowała priorytetowo świadczenie wysokiej jakości
usług i byliśmy zachwyceni, że zarówno Air Astana, jak i
FlyArystan zdobyły najważniejsze nagrody regionalne w swoich
kategoriach podczas ceremonii wręczenia nagród Skytrax World
Airline Awards.
Krótko o firmie
Linia Air Astana została założona
pod koniec 2001 roku, a pierwszy lot odbył się 15 maja 2002
roku.
Firma jest spółką akcyjną, w której rząd
Kazachstanu posiada 51% udziałów za pośrednictwem Funduszu Pomocy
Narodowej Samruk-Kazyna, a 49% należy do BAE Systems PLC (W.
Brytania).
Bazą Air Astany jest lotnisko w Astanie. Jej flota złożona jest obecnie z ok 50 samolotów. W jej skład wchodzą m.in. samoloty Boeing 767, Airbus A320neo, Airbus A321, Airbus A321neo, A321neo LR i Embraer E190-E2.
Przewoźnik realizuje loty na ok. 90
trasach krajowych i międzynarodowych. Pasażerów obsługuje ponad
6000 wysoko wykwalifikowanych pracowników, w większości
pochodzących z Kazachstanu, uzupełnionych wykwalifikowanym
personelem zagranicznym. Od jesieni 2005 roku zespołem Air Astana
kieruje Peter Foster, dyrektor linii lotniczych z ponad 30-letnim
doświadczeniem w zarządzaniu.
W maju 2019 roku Air
Astana uruchomiła wyodrębnioną linię lotniczą - taniego
przewoźnika FlyArystan.
JEN/mat.pras.