Na lotnisku Essen/Mülheim wybudowano nową halę dla sterowców, w którym organizowane będą koncerty oraz różnego typu event, czyli imprezy dla firm.
Nową hangar oddano do użytku wiosną tego roku. Ma on ciekawą, nowoczesną architekturę. Kształtem przypomina leżącą na ziemi podłużną kapsułę. Od dołu, na znacznej długości jest on oszklony, dzięki czemu wnętrze jest doświetlone światłem słonecznym, a jednocześnie zapewnia widok z wnętrza obiektu na lotnisko. Szkielet konstrukcji wykonano z drewna i przykryto srebrną aluminiową blachą. Ma on 90 m długości, 46 m szerokości i 26 m wysokości. Jego powierzchnia jest zbliżona do boiska do piłki nożnej. Pojemność całkowita obiektu wynosi 71 000 metrów sześciennych.
Koncerty i eventy
Hala sterowca została zaprojektowana jako obiekt wielofunkcyjny. Jest ona nie tylko schronieniem dla sterowców, ale będą w niej również organizowane różnego typu imprezy masowe, takie jak duże wydarzenia artystyczne np. koncerty, oraz gale, kongresy, zjazdy, imprezy okazjonalne dla firm, wydarzenia promocyjne i targi. Hangar będzie mógł pomieścić zarówno sterowiec, jak i do 1500 osób biorących udział w odbywających się w nim imprezach. Z jednej strony jest on otwierany dzięki dwóm olbrzymim skrzydłom potężnej bramy, która umożliwia wciąganie lub wyciąganie sterowca. Przy okazji stwarza ona możliwość połączenia wnętrza obiektu z otaczającą ją przestrzenią zewnętrzną lotniska, dzięki czemu uzyskuje się możliwość organizacji imprez plenerowych na olbrzymiej powierzchni i dla ogromnej ilości uczestników.
Ekologiczny hangar
Hala sterowca została wybudowana zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Nowy budynek sterowca spełnia kryteria gospodarki o obiegu zamkniętym, wykorzystuje odnawialne materiały budowlane i nadające się do recyklingu. Stare fundamenty zostały rozebrane i ponownie wykorzystane do utwardzenia powierzchni pod podłogą ogromnej hali. Pod jej budowę położono niesymboliczny kamień węgielny, ale „drewno fundamentowe”. Wynikało to z faktu, że szkielet konstrukcji hangaru został wykonany wyłącznie z drewna. Do jego wykonania wykorzystano 557 ton tego surowca pochodzącego z niemieckich lasów. W konstrukcji nośnej zastosowano odnawialny i nadający się do recyklingu materiał budowlany w postaci kratownicy z klejonego drewna. Powłoka hangaru wykonana jest z blachy aluminiowej, którą także można poddać recyklingowi. Dzięki odpowiedniemu doborowi surowców i ponownemu wykorzystaniu materiałów budowlanych pochodzących z rozbiórki starego hangaru zaoszczędzono 156 ton CO2.
Dwa sterowce zamiast jednego
Lotnisko Essen/Mülheim posiada niezwykle dogodne położone. Usytuowane jest ono w samym sercu Zagłębia Ruhry, zaledwie 8 km na południowy zachód od Essen i 5 km na południowy wschód od Mülheim. Dzierżawione jest ono przez firmę WDL Luftschiffgesellschaft mbH, która bazowała tu swój sterowiec „Theo”, wykorzystywany do lotów widokowych i w celach reklamowych. Uważany on był za kultowy obiekt latający w Zagłębiu Ruhry. Dotychczasowy hangar nie spełniał już norm technicznych. Z tego też powodu podjęto decyzję o jego rozbiórce i stworzeniu nowego obiektu. W trakcie budowy hali sterowca znalazło się przedsiębiorstwo, które chciało wynająć jej część. Była nią legendarna firmą Zeppelin, z którą podpisano stosowną umowę. Od kwietnia 2024 r. na lotnisku Essen/Mülheim niemiecki przewoźnik Zeppelin będzie na stałe stacjonował i obsługiwał sterowiec Goodyear. Zastąpi on w lotach widokowych sterowiec „Theo”. Ten od tej pory będzie wykorzystywany tylko do celów reklamowych lub muzealnych.
W przyszłym roku w sąsiedztwie hangaru powstanie budynek administracyjny. Na powierzchni 2500 m kwadratowych pomieści on muzeum sterowców, restaurację, siedzibę firmy WDL, oddział firmy Zeppelin oraz szkołę latania.
Oba sterowce i nowy hangar z pewnością staną się dużą atrakcją turystyczną Zagłębia Ruhry.
Jerzy Niemociński