Umocnienie pozycji w przewozach turystycznych, utrzymanie wysokiej pozycji w segmencie cargo i dużo wolniejsza niż spodziewana dynamika wzrostu przewozów w ramach siatki regularnej.
Z powodu kolejnych wariantów koronawirusa oraz niepewności podróżowania rynek przewozów lotniczych nie odbudowywał się w ubiegłym roku tak, jak pod koniec 2020 przewidywali eksperci. LOT jednak wykorzystał ten czas na rozszerzenie swojej działalności w segmencie podróży wakacyjnych – dzięki współpracy z biurami podróży zrealizowaliśmy czterokrotnie więcej operacji czarterowych niż w roku 2020. W segmencie przewozów towarowych LOT uplasował się na pozycji lidera na rynku polskim, przewożąc niemal dwukrotnie więcej cargo niż w roku 2020.
Narodowy
przewoźnik wykonał w sumie ponad 54.000 operacji na 151 trasach,
odwiedzając 109 portów lotniczych, przewożąc niemal 4,2 mln
Pasażerów, pokonując w tym czasie 80 milionów kilometrów. O ile
po zniesieniu restrykcji wjazdowych do Nowego Jorku (JFK i EWR) i do
Chicago liczba Gości na pokładach samolotów do Ameryki Północnej
wróciła do poziomu z 2019 roku, o tyle w dalszym ciągu znacząco
zredukowana jest siatka azjatycka – Seul, Tokio czy Pekin/Daxing. W
ramach siatki europejskiej dużym powodzeniem cieszyły się
połączenia do Paryża czy Wilna, natomiast absolutnym hitem okazała
się Tirana, będąca najpopularniejszym kierunkiem wakacyjnym. W
sezonie zimowym popularność zyskały rejsy do uruchomionego
jesienią Dubaju oraz wznowione połączenia do Colombo i Miami.
Rok
2021 to również rok wprowadzenia kolejnych udogodnień dla
Pasażerów. Podróżującym naszymi Boeingami 737 oddaliśmy do
dyspozycji bezprzewodowy system rozrywki pokładowej, nową ofertę
posiłków dla Pasażerów klasy ekonomicznej, a dzięki nowej
odsłonie strony lot.com zakup biletu czy zamówienie usług
dodatkowych jest szybsze i wygodniejsze.
– Czas
pandemii szczególnie mocno dotknął branżę lotniczą. Jednak w
PLL LOT spożytkowaliśmy ten okres na wykorzystanie wszystkich
nadarzających się możliwości biznesowych, rozwijając się tam,
gdzie popyt był największy – w przewozach wakacyjnych i
cargo. Dziękuję naszym Gościom za każdą podróż na naszych
pokładach, a Partnerom biznesowym za zaufanie i współpracę –
powiedział Michał Fijoł, członek Zarządu PLL LOT ds.
Handlowych.
Maciej Wilk, Członek Zarządu ds.
Operacyjnych, podsumował natomiast wyniki obszaru operacyjnego –
Biorąc
pod uwagę wszystkie utrudnienia związane z pandemią COVID-19,
pozytywnie oceniam wyniki operacyjne PLL LOT za rok 2021. Regularność
operacji wyniosła 99,7%, a punktualność wzrosła do 86%, co
plasuje nas na ósmym miejscu najbardziej punktualnych przewoźników
w Europie. Chciałbym również podziękować wszystkim zaangażowanym
w operacje PLL LOT: agentom handlingowym, służbom kontroli ruchu
lotniczego, pracownikom lotnisk i mechanikom, pracownikom i
współpracownikom LOT-u. Dzięki współpracy udało się osiągnąć
tak dobre wyniki. Jestem przekonany, że obecny rok będzie jeszcze
lepszy.
JEN/mat. pras.