Po 30 latach w Warszawie ponownie otwarto biuro zajmujące się promocją turystyki w Bułgarii.
Pod koniec lutego do Warszawy przybyła z oficjalną wizytą Mariyana Nikolova, Wicepremier ds. Polityki Gospodarczej i Demograficznej, a zarazem Minister Turystyki Republiki Bułgarii.
Inauguracja przedstawicielstwa
Jednym z punktów programu pobytu Pani Wicepremier w stolicy Polski było otwarcie biura Narodowego Przedstawicielstwa Turystycznego Bułgarii. Tego typu instytucja działała już w przeszłości w Polsce, ale została zamknięta 30 lat temu.
Otwarta w Warszawie placówka, jest trzecim tego typu ośrodkiem zajmującym się promocją Bułgarii jako turystycznej destynacji. Obecnie podobne przedstawicielstwa działają w Rosji i Niemczech. Biuro w Polsce będzie zajmować promocją Bułgarii nie tylko na terenie naszego kraju, ale na obszarze całej Grupy Wyszehradzkiej.
Nowootwarta placówka mieści się przy Ambasadzie Bułgarii w Warszawie. W jej otwarciu uczestniczył Andrzej Gut-Mostowy - Sekretarzem Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii (odpowiedzialny za resort turystyki), Dominik Borek - Dyrektor Departamentu Turystyki w MRPiT i Rafał Szlachta - Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
Zmiana wizerunku Bułgarii
Zadaniem warszawskiego biura będzie m.in. zacieśnienie współpracy Polski i Bułgarii w zakresie turystyki. Ma to pozwolić na realizację wspólnych przedsięwzięć i programów mających na celu m.in. odbudowę turystyki w obu krajach po pandemii koronawirusa, a także ułatwić kontakt pomiędzy przedstawicielami branży turystycznej.
Bułgarzy są zainteresowani dalszą popularyzacją walorów turystycznych swojego kraju w Polsce i liczą na znaczny wzrost liczby polskich turystów odwiedzających ich kraj. Zamierzają zmienić wizerunek Bułgarii za granicą. Nie chcą być postrzegani wyłącznie jako miejsce letniego wypoczynku w nadmorskich kurortach, ale także jako destynacja o całorocznej ofercie turystycznej z możliwością poznawania kraju o tysiącletniej historii i bogatej kulturze, jako miejsce gdzie można atrakcyjnie spędzić czas dbając o zdrowie i urodę w ośrodkach Spa & Welness, odwiedzając winnice, a także uprawiając sport i rekreację np. grając w golfa, chodząc po górach, a nawet jeżdżąc w nich na nartach.
Turystyka ważną dziedziną gospodarki
Turystyka w Bułgarii jest niezwykle ważnym sektorem gospodarki. W 2019 r. branża ta wypracowała 11 % PKB i zatrudnionych w niej było 10,6 % pracujących.
Liczba przyjazdów turystycznych do Bułgarii w latach 2015-2019 zwiększyła się z 9,3 do 12,6 mln. Najczęściej Bułgarię odwiedzają mieszkańcy Europy, w tym głównie krajów sąsiednich. Dominują Rumunii (17,2%), Turcy (13,0%), Grecy (10,2%), a także Niemicy (7,6%).
Turyści z Polski są w tym zestawieniu na dziewiątym miejscu. W 2019 roku Bułgarię odwiedziło 445 316 Polaków. W ubiegłym roku, ze względu na panującą pandemię koronawirusa, ich liczba spadła do 85 000.
Jak informuje Biuro Komunikacji Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii w Warszawie według danych Światowej Organizacji Turystyki - UNTWO (zbieranych na granicach) liczba Polaków odwiedzających Bułgarię w ostatnich latach rosła niezwykle dynamicznie. O ile w 2015 r. Bułgarię odwiedziło 285,5 tys. Polaków, to w roku 2016 było ich już 388,8 tys., w roku 2017 – 424,7 tys, w 2018 r. - 475 tys., a w 2019 r. ich liczba nieco zmalała do 445,3 tys.
Przyjazdy z Bułgarii do Polski w ostatnich latach kształtują się na poziomie ok. 109-110 tys. rocznie, w tym ponad połowę stanowią przyjazdy turystyczne, tj. z co najmniej 1 noclegiem na terenie naszego kraju. W 2019 r. zanotowano ich wzrost o 0,9 % w stosunku do 2018 r.
JEN/mat.pras.