Chorwacja jest państwem z największą liczbą pozycji na Liście reprezentatywnego niematerialnego dziedzictwa kultury UNESCO. Dzięki współpracy Google Arts & Culture z Chorwacką Wspólnotą Turystyczną stworzono specjalnie dedykowaną stronę internetową dostępną w języku angielskim. W przedsięwzięciu uczestniczą także Muzeum Sztuki i Rzemiosła z Zagrzebia oraz Muzeum Sinjskiej Alki, które w ten sposób dołączyły do ponad 2000 instytucji kultury z ponad 80 państw świata biorących udział w projekcie Google Arts & Culture.
Projekt podzielony jest na cztery sekcje: rzemiosło, ludowe pieśni
i tańce, uroczystości oraz tradycyjne potrawy.
Jednym
z przykładów dziedzictwa, które znajdują się w projekcie koronki
z nici agawy, które
wyplatają jedynie zakonnice z Klasztoru Benedyktynek w miejscowości
Hvar. Kolejnym jest turniej rycerski Sinjska
Alka odbywający
się nieprzerwanie od ponad 300 lat na pamiątkę zwycięstwa nad
Turkami. Niezwykle ekscytujące i barwne wydarzenie przyciąga co
roku wielu gości. Obowiązkowa jest też transmisja telewizyjna.
Warto zwrócić uwagę również na Wyścigi
Osłów w
miejscowości Tribunji, które odbywają się co roku w pierwszy
dzień sierpnia. Zarówno osły, jak i ich jeźdźcy muszą
pochodzić, zgodnie z tradycją z tej miejscowości. Njemo
kolo z terenów
Dalmatyńskiej Zagory jest przykładem tańca bez muzyki. Z kolei
klapa
to nic ich innego jak wielogłosowy śpiew a
capella. Element
kulinarny przedstawiają štrukli
potrwa, którą można jeść zarówno jako przystawkę, jak i główne
danie albo deser.
„Obecnie turyści poszukują
tego co oryginalne i nowoczesne, a kulturowa różnorodność
Chorwacji jest dobrem wartym pokazania całemu światu. Cieszy mnie
fakt, że dzisiaj istnieją nowoczesne rozwiązania, które mogą
przybliżyć Gościom na całym świecie nasze niematerialne
dziedzictwo kultury. Chorwacja to przecież ogromne bogactwo
przyrodnicze oraz spuścizna historyczna i kulturowa. Mam nadzieję,
że projekt stanie się inspiracją w planowaniu przyszłych podróży
do Chorwacji” powiedziała Minister Turystyki i Sportu
Republiki Chorwacji,
Nikolina Brnjac.
„Ten innowacyjny
koncept ma na celu promocję niematerialnego dziedzictwa Chorwacji. W
jego ramach przedstawiliśmy 25 niematerialnych tradycji, które,
jestem pewien, przyczynią się do dalszej promocji naszego kraju
jako bogatego w kulturę kierunku turystycznego. Dziedzictwo
kulturowe to jeden z ważnych motywów przyjazdów Gości poza
głównym sezonem turystycznym” powiedział Dyrektor Generalny
Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej,
Kristjan
Staničić.
„Wiele
z pokazanych tradycji jest doskonale znanych Polakom, natomiast wiele
ich zaskoczy. Mam nadzieję, że ten sposób prezentacji chorwackiego
niematerialnego dziedzictwa kulturowego przyczyni się do pogłębienia
wiedzy, a tym samym poznania Chorwacji i Chorwatów z zupełnie innej
strony” powiedziała Dyrektor Przedstawicielstwa Chorwackiej
Wspólnoty Turystycznej w Polsce,
Agnieszka
Puszczewicz.
JEN/mat.pras.