Pod koniec ubiegłego roku w warszawskim hotelu Regent odbyły się warsztaty z udziałem przedstawicieli słoweńskiej branży turystycznej.
Goście zaprezentowali szeroką ofertę wypoczynkową swojego kraju i namawiali przedstawicieli polskich biur podróży do organizacji wyjazdów turystycznych do pięknej i zielonej Słowenii.
Spotkanie polskiej i słoweńskiej branży turystycznej zainaugurowało wystąpienie Boženy Forštinarič-Boroje, ambasador Słowenii. W swoim krótkim wystąpieniu zachęcała ona do odwiedzenia jej rodzimego kraju mówiąc m.in. - „Mam nadzieję, że dzisiaj dowiecie się państwo więcej o Słowenii. Zwłaszcza, że postaraliśmy się wspólnie ze Slovenian Tourim Board zaprosić do Polski reprezentantów wszystkich sektorów turystyki w Słowenii. Wyzwaniem jest powiedzieć w kilku słowach o wszystkich zaletach naszego kraju. To piękny, mały kraj między słonecznym Adriatykiem a górami. Ale piękne mamy nie tylko wybrzeże i góry. Zapraszamy do naszych miast, do naszych jaskiń, na nasze jedzenie i wina.”
Moda na Słowenię
Szerszą informację o Słowenii przedstawił Paweł Kranc, polski reprezentant Slovenian Tourist Bord, a prywatnie właściciel Biura Podróży Starlight - Travel Brand, specjalizującego się w ofercie słoweńskiej. Uzupełniły ją ciekawie zrealizowane prezentacje multimedialne w formie zdjęć i filmów video. Był też konkurs dotyczący atrakcji turystycznych prezentowanego kraju.
Od kilku lat można zaobserwować modę na podróże do Słowenii. Kraj ten każdego roku odwiedza coraz więcej turystów. 2018 r. był kolejnym rokiem z 12% wzrostem liczby zagranicznych turystów, którzy odwiedzili Słowenię. Także ubiegłym roku odnotowano wzrost przyjazdów zagranicznych gości. Największą liczbę podróżnych stanowili przybysze z sąsiednich krajów: Włoch, Austrii, Chorwacji. Coraz więcej przyjeżdża też Niemców, Holendrów, Chińczyków, Koreańczyków oraz Polaków.
Od 2004 r. Słowenia jest członkiem Unii Europejskiej. W 2007 r. kraj ten przystąpił do traktatu z Schengen co oznacza, że nie potrzebujemy paszportu, aby podróżować do tego kraju. Obowiązującą walutą jest Euro. Choć językiem urzędowym jest język słoweński, a w regionie nadmorskim także język włoski to w Słowenii z reguły nie ma problemu z porozumieniem się. Słoweńcy, którzy graniczą z Włochami, Austrią, Chorwacją i Węgrami z reguły mówią 3-4 językami. Od kilkunastu lat w szkołach prowadzona jest też nauka języka angielskiego.
Turystyka to jedna z ważniejszych gałęzi gospodarki Słowenii. Generuje ona 13 % PKB i aż 40 % eksportu usług tego kraju.
Wielkim atutem Słowenii jest jej przyroda. Kraj ten zajmuje piąte miejsce w Europie pod względem powierzchni terenów zielonych. 60 % jego powierzchni zajmują lasy, z czego jedna trzecia tego obszaru jest prawnie chroniona.
Chętnie odwiedzamy Słowenię
Słowenia stała się ostatnio modnym kierunkiem podróży dla Polaków. Choć pojawiła się w katalogach rodzimych biur podróży zaledwie kilka lat temu to od razu zyskała spore grono sympatyków.
W ubiegłym roku Polacy byli na 12 pozycji w rankingu narodowości najliczniej odwiedzających Słowenię. Starsi rodacy przyjeżdżają tu z sentymentu by jeszcze raz zobaczyć miejsca, które w młodości odwiedzali gdy wypoczywali lub podróżowani po dawnej Jugosławii. Młodzi Polacy odwiedzają Słowenię, by poznać jeden z najmłodszych krajów Europy, który powstał w wyniku rozpadu dawnej Jugosławii i uzyskania suwerenność w 1991 r.
Każdego roku rośnie liczba naszych rodaków odwiedzających Słowenię. W 2018 roku było ich 125 200. W pierwszych dziewięciu miesiącach ubr. kraj ten odwiedziło 125 128 Polaków (o 3,1 proc. więcej niż w pierwszych trzech kwartałach 2018 roku). Wykupili oni 291 388 noclegów (+3 proc.). Statystyki obejmujące cały 2019 rok z pewnością będą jeszcze wyższe.
Wzrost liczby polskich turystów podróżujących do Słowenii wynika w dużej mierze z dobrze rozwiniętej komunikacji lotniczej pomiędzy naszymi krajami. Samoloty na tym kierunku latają codziennie. Obecnie tygodniowo realizowanych jest 10 połączeń z Polski do Słowenii. Trzy razy w tygodniu realizowane są po dwa loty pomiędzy Warszawą i Ljubljaną. Cześć naszych rodaków wybiera dojazd własny samochodem do tego kraju.
Różnorodna oferta
Słowenia oferuje wiele atrakcyjnych form wypoczynku. Podczas zwiedzania miast można doskonale poznać tutejszą historię, kulturę i gastronomię. Część turystów wybiera pobyty na adriatyckim wybrzeżu. Dla innych atrakcją są piesze i rowerowe wycieczki, spływy rzekami i jeziorami, a także zwiedzanie podziemnych jaskiń. Tutejsze góry stwarzają doskonale warunki zarówno do letnich wędrówek, jak i uprawiania sportów zimowych.
Do Warszawy przyjechało 15 słoweńskich wystawców reprezentujących rożne regiony kraju, rożne formy turystyki, turystyczne atrakcje i hotele. Na spotkanie z nimi przybyło ok. 100 przedstawicieli polskich biur podróży.
Podczas bezpośrednich spotkań stolikowych przedstawiciele rodzimych biur podróży mogli porozmawiać o możliwości i warunkach współpracy z przedstawicielami Słoweńskiej Organizacji Turystycznej„ Feel Slovenia”. Pracownicy Lokalnej Organizacji Turystycznej miasteczka Bled promowali tą 5-tysięczną miejscowość, która jest prawdziwą turystyczną perełką Słowenii. Przyciąga ona turystów swoim malowniczym położeniem w otoczeniu gór, nad brzegiem jeziora Bled, na którym znajduje się wyspa z kościółkiem i gorącymi źródłami. Wodą z tutejszych źródeł zasilane są baseny lecznicze. Dużym zainteresowaniem cieszyła się oferta prezentowana przez termy: Čatež, Olimi i Krka. słoweńskie hotele położone w różnych częściach kraju i firmy zajmujące się organizacją turystyki zimowej.
Pyszne zakończenie workshopu
Workshop w hotelu Regent zakończył się lunchem, na który część dań przygotowana została przez szefa hotelowej kuchni według regionalnych, słoweńskich, przepisów. Do ich przyrządzenia wykorzystano oryginalne słoweńskie składniki m.in. sól morską z ziołami z Izoli, czy olej z pestek dyni. Na bufecie potrawy te zostały oznaczone chorągiewką z napisem „I feel Slovenia”. Lunch zakończyła degustacja win z słoweńskich winnic Hlebec, Princic Wines oraz Korenika & Moskon.
JEN