Podczas tegorocznych Targów Turystycznych TT Warsaw swoja ofertę zaprezentowało 500 wystawców z 50 krajów. W większości byli to zagraniczni kontrahenci, którzy promowali różnorodne możliwości atrakcyjnego wypoczynku w swoich krajach.
Spośród 195 państw istniejących na świecie, aż 50 było reprezentowanych podczas tegorocznych warszawskich targów Turystycznych TT Warsaw. Jedne kraje promowane były na dużych stoiskach z udziałem przedstawicieli narodowych lub regionalnych organizacji turystycznych oraz towarzyszące im reprezentacje poszczególnych miast, gmin, biur podróży, hoteli, pensjonatów czy ośrodków spa & wellnes. Niektóre kraje były reprezentowane jedynie przez pojedynczych wystawców.
Zagranica zabiega o polskich turystów
Polacy lubią podróżować. Szacuje się, że w ciągu roku nasi rodacy odbywają ok. 3 mln zagranicznych podróży. Jesteśmy więc atrakcyjnym klientem dla przedstawicieli branży turystycznej z różnych stron świata.
Największe stoiska targowe na TT Warsaw 2019 przygotowały Włochy, Bułgaria, Turcja, Gruzja i Grecja.
- W tym roku na naszym stoisku wystawiało się ok. 50 włoskich firm turystycznych reprezentowanych przez 70 osób. Promowali oni ofertę turystyczną takich regionów jak Friuli Venezia Giulia, Abruzja, Marche, Emilia Romagna, Umbria oraz z włoskich wysp Sardynia i Sycylia - mówi Stefano Zedde, menedżer Włosko-Polskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce.
Ciekawe stoisko z dużą ilością wystawców zaprezentowała Turcja. W tym roku w znacznym stopniu wzrosła ilość polskich turystów wypoczywających w tym kraju. Turcja uplasowała się na drugim miejscu w rankingu państw najchętniej odwiedzanych przez Polaków. Być może w przyszłym roku kraj ten wyprzedzi w tym zestawieniu Grecję. Przedstawiciele tureckiej branży turystycznej wykorzystują dobrą koniunkturę na rynku polskim i intensyfikują swoje działania biznesowe i promocyjne. Przykładem może być wejście do Polski nowego tureckiego przewoźnika czarterowego - linii lotniczej Corendon, która specjalizuje się w lotach do Antalyi i do innych tureckich lotnisk. Osobne interesujące stoisko, poza stoiskiem tureckim, przygotowało położone nad Morzem Egejskim miasto Kusadasi. Zachęcano na nim do wypoczynku w tym regionie Turcji i wycieczek do oddalonych o zaledwie 20 km od Kusadasi ruin antycznego miasta Efez.
Może pojechać na południe Europy ?
Stoisku Grecji patronowała Grecka Narodowa Organizacja Turystyczna. Wystawiały się na nim takie regiony jak: Grecja Środkowa, Macedonia Środkowa, Macedonia Wschodnia oraz Tracja, Tesalia, a także Wyspy Egejskie i niezwykle popularna wyspa Kreta. Grecja w dalszym ciągu jest najpopularniejszym kierunkiem zagranicznych wczasów Polaków. Jednak w tym roku kraj ten odwiedziło mniej naszych rodaków niż w roku poprzednim. Prawdopodobnie było to efektem wzrostu cen wypoczynku w Grecji. Znacznie taniej i w lepszych hotelach można było spędzić urlop w Tunezji i Turcji. Chcąc pozyskać nowych turystów Grecy promowali swój kraj jako miejsce nie tylko wakacyjnego lecz także całorocznego wypoczynku. Starali się zachęcić Polaków do przyjazdów poza sezonem np. w celu podziwiania wspaniałych zabytków lub pięknej przyrody.
Duże
stoisko z wieloma ciekawymi propozycjami wypoczynku zaprezentowała
Gruzja. Ten niewielki kraj od kilku lat organizuje na TT Warsaw duże
stoiska z bogatą ofertą turystyczną. Efektem tych systematycznych
działań promocyjnych jest stosunkowo duża popularność podróży
do Gruzji. W Warszawie prezentował się czarnomorski kurort Batumi,
miasto Kutaisi oraz biura podroży organizujące wypoczynek w górach
i wycieczki objazdowe po Gruzji.
Do Tunezji czy Egiptu, a może na Cypr Północny ?
Znacznie rozszerzoną ofertę turystyczną zaprezentowała w tym roku na swoim stoisku Tunezja. Tunezyjczycy chcą wykorzystać fakt, że w tym roku ich kraj odwiedziło znacznie więcej Polaków niż w latach poprzednich i intensyfikują swoją promocję. Świadczyła o tym obecność na targowym stoisku - Nabila Bziouecha, dyrektora generalnego Tunezyjskiego Urzędu ds. Turystyki (ONTT). W tym roku Tunezję odwiedziło 110 000 Polaków. Tunezyjczycy chcą, aby w przyszłym roku było ich już 150 000, czyli tyle ile odwiedziło ich kraj w rekordowym roku 2007. Dotychczasowa oferta wypoczynku w nadmorskich kurortach ma zostać znacznie rozszerzona o pobyty na południu Tunezji i połączona z wyjazdami na Saharę.
Od kilku lat Egipt wystawia na targach TT Warsaw coraz skromniejsze stoisko z coraz mniejszą liczbą wystawców. Regres w promocji tego kraju zauważalny jest od momentu gdy w Warszawie zamknięto Biuro ds. Turystyki przy Ambasadzie Egiptu. Obowiązki promocji przejęło podobno Biuro ds. Turystyki w Niemczech, ale wykazuje ono słabą i incydentalną aktywność. Nie odpowiada ono na zapytania ze strony biur podróży i dziennikarzy. Zaprzestano organizacji konferencji prasowych i study press promujących walory turystyczne Egiptu. Brakuje szerszej współpracy z władzami polskich stowarzyszeń i organizacji turystycznych oraz z touroperatorami. O ile kiedyś na stoisku Egiptu obecna była większość polskich touroperatorów organizujących wyjazdy do tego kraju to w tym roku wystawiało się tylko niewielkie biuro ETI. Polska branża turystyczna zauważa to zjawisko i ocenia je bardzo krytycznie. Dano temu wyraz podczas Forum Promocji Turystycznej, zorganizowanego wiosną br. we Wrocławiu. Paweł Niewiadomski, Prezes Polskiej Izby Turystyki w trakcie publicznej dyskusji stwierdził publicznie, że nie wie kto w Polsce reprezentuje egipską branżę turystyczną.
Od kilku lat na polskich targach turystycznych przestała wystawiać się Republika Cypryjska lub robiła to w sposób bardzo ograniczony. Natomiast coraz mocniej swoją obecność zaznacza na tego typu imprezach reprezentacja Tureckiej Republiki Cypru Północnego. Kraj ten zajmuje 36 % powierzchni wyspy. Na TT Warsaw wystawiało się kilku touroperatorów z Tureckiej Republiki Cypru Północnego, wspieranych działaniami przedstawicieli agencji odpowiedzialnej za promocję turystyczną tego kraju. Zaprezentowali oni polskim turystom ciekawą ofertę wypoczynkową w tej części Cypru.
Bałkany kuszą różnorodnością
Coraz większą aktywność promocyjną wykazują na polskim rynku turystycznym państwa Regionu Bałkańskiego.
Ciekawą ofertę wypoczynkową przygotowaną przez licznych wystawców zaprezentowała Bułgaria. Choć kraj ten należy do grona państw najczęściej odwiedzanych przez polskich turystów to w tym roku zmalała liczba Polaków podróżujący do Bułgarii. Być może można było temu zapobiec przez prowadzenie wcześniej bardziej systematycznej i wielokierunkowej promocji, nie ograniczającej się jedynie do organizacji stoiska na TT Warsaw. Trzeba też jasno powiedzieć, że ze strony bułgarskich instytucji odpowiedzialnych za promocję turystyki brakuje szerszej współpracy ze środowiskiem dziennikarzy poprzez organizację konferencji prasowych i study press, a także umiejętności wykorzystania eventów do pozyskania nowych turystów. W tym roku dla zwiększenia ilości zagranicznych gości i wydłużenia sezonu turystycznego nie potrafiono wykorzystać faktu, że miasto Płowdiw było Europejską Stolicą Kultury. Taka informacja nie przebiła się szerzej do polskich turystów i nie spowodowała wyjazdów większej ilości naszych rodaków do Bułgarii poza szczytem sezonu turystycznego.
Turystykę winną od lat znakomicie na swoim stoisku promują wystawcy z Mołdawii. Przedstawiciele dwóch winnic częstowali gości znakomitymi mołdawskimi winami i zapraszali polskich gości do wypoczynku w Mołdawii. Wino to narodowy skarb Mołdawii i jeden z głównych produktów eksportowych tego kraju. Szczególnie aktywni na stoisku Mołdawii byli przedstawiciele biura podróży Tatrabis z Kiszyniowa, specjalizującego się w organizacji różnego typu wycieczek objazdowych łączących wizyty w winnicach z różnymi formami aktywności fizycznej: spływami kajakowymi, wycieczkami pieszymi czy jazdą na rowerze, a także mających duże doświadczenie w organizacji podróży kulinarnych, związanych z tematyką slow food, poznawaniem lokalnych tradycji czy odwiedzaniem obiektów kultury.
Dość spore stoisko z dużą ilością wystawców wystawiła Rumunia. Jednak większą uwagę targowych gości przyciągało oddzielnie zorganizowane stoisko Bukaresztu, stolicy Rumunii. Choć było ono niewielkie to wiele się na nim działo i zwracało ono na siebie dużą uwagę. Bukareszt promował się jako znakomite miejsce na wypoczynek, relaks i dobra zabawę, gdzie oprócz zapoznania się z ciekawą historią Rumunii i obejrzenia interesujących zabytków można wieczorem miło spędzić czas w miejscowych klubach. Oferują one nie tylko różnego typu dobrą muzykę rozrywkową graną na żywo, ale także możliwość degustacji znakomitych rumuńskich win. Jest to wspaniała propozycja na coraz modniejsze tzw. city break, czyli kilkudniowy wyjazd do dużego miasta.
Coraz większą aktywność na TT Warsaw wykazują kraje powstałe w wyniku rozpadu dawnej Jugosławii. Uwagę zwracała mało znana w Polsce, a niezwykle ciekawa oferta wypoczynkowa Północnej Macedonii prezentowana przez Agencję Promocji Turystyki tego kraju i kilku toroperatorów. Na komputerowych prezentacjach można było zobaczyć uroki zrewitalizowanego centrum Skopje, stolicy tego niewielkiego kraju oraz wycieczek łodziami po wodach malowniczego Kanionu Matka. Była też sposobność zapoznania się z szeroką informacją o warunkach wypoczynku nad Jeziorem Ochrydzkim oraz o możliwości kupna hodowanych w nim pięknych pereł.
Interesującemu stoisku swojego kraju patronowała Narodowa Organizacja Turystyczna Czarnogóry. Prezentowało się tu m.in. sześć regionalnych organizacji turystycznych z Baru, Budvy, Kotoru, Podgoricy, Tivatu i Ulcinju promujących ofertę letniego wypoczynku w kurortach położonych nad Adriatykiem. Ciekawa była też propozycja uprawiania sportów zimowych w terenach górskich. W ostatnich niezwykle dynamicznie rośnie liczba wyjazdów wypoczynkowych z Polski do Czarnogóry. Sprzyja temu uruchomieniu połączeń lotniczych z pięciu polskich miast do Podgoricy, stolicy Czarnogóry.
Na TT Warsaw nie zabrakło też oferty wypoczynku w Bośni i Chercegowinie, gdzie swoją propozycje prezentowały m.in. Regionalne Organizacje Turystyczne Republiki Serpskiej, Trebinje i Neretva Canton.
O turystów z Polski zabiegali też liczni wystawcy z Serbii.
Od wielu lat Albańska Narodowa Agencja Turystyki systematycznie promuje Albanię w Polsce. Dzięki temu ten nieznany w Polsce kraj szybko stał się ulubionym miejscem wypoczynku wielu naszych rodaków. W tym roku Albania na TT Warsaw przygotowała stoisko z atrakcyjną ofertą wypoczynkową, na którym prezentowało się kilku wystawców. Ponadto, Ambasada Albani przygotowała ciekawą prezentację “Albania nową destynacją turystyczną handlową i inwestycyjną”.
Podróże do sąsiadów
O ile od kilku lat najbliżsi południowi i zachodni sąsiedzi Polski tacy jak Słowacja, Czechy i Niemcy mają na targach TT Warsaw coraz mniejsze stoiska, to coraz większą swoją obecność na targach zaznaczają nasi wschodni sąsiedzi.
Niezwykle ciekawie prezentowała się w tym roku oferta turystyczna Ukrainy, gdzie można było zapoznać się z propozycjami wypoczynku w kilku regionach tego kraju m.in. w obwodzie lwowskim, łuckim, iwano-frankiwskim, czerniowski, zakarpackim, chersońskim i w Odessie.
Dużym zainteresowaniem cieszyły się chętnie odwiedzane przez Polaków sanatoria w Truskawcu.
Wyjazdy turystyczne na Ukrainę są coraz bardziej popularne ze względu na bliskość kraju podróży i dostępność cenowa proponowanej oferty turystycznej.
Ciekawe stoisko zorganizowała w Warszawie również Białoruś. Prezzentowali się na nim liczni touroperatorzy oraz przedstawiciele regionalnych urzędów ds. turystyki z Mińska, Grodna, Brześcia, Mohylewa i Homla. Pracownicy Narodowej Organizacji Turystycznej zorganizowali prezentację “Potencjał turystyczny Republiki Białorusi”, promującą walory turystyczne tego kraju.
Stosunkowo skromne stoisko miała w tym roku Litwa, gdzie największym zainteresowaniem cieszyła się oferta wyjazdów do Wilna i pobytów w sanatoriach w Druskienikach.
Czas na Azję
Na TT Warsaw prezentowało się niewielu wystawców z terenu Azji..
Z pewnością największy sukces odniosło stoisko przygotowane przez Republikę Kazachstanu. Działania przedstawicieli agencji Kazakh Tourism bezpośrednio wspierał Murgułan Baimukhan, Ambasador Kazachstanu w Warszawie i inni pracownicy Ambasady. Kazachskie stoisko przyciągało zwiedzających wieloma atrakcjami. Przez trzy dni non stop był tu prawdziwy show. Była możliwość robienia sobie zdjęć z kazachskimi wojownikami o potężnej posturze w historycznych strojach. Odbywały się pokazy barmańskie i degustacje kumysu, tradycyjnego kazachskiego mlecznego napoju alkoholowego. Na stoisku gościł też fan klub Dimasha Kudaibergena, niezwykle popularnego w Azji, 23-letniego kazachskiego wokalisty o sześciooktanowej skali głosu. Oczywiście na stoisku byli obecni również przedstawiciele kazachskich biur podróży, a także kazachskiej linii lotniczej Air Astana. Zorganizowano także prezentację „Poznaj Kazachów: odkryj Kazachstan przez podróż”.
Wielu wystawców przyjechało na TT Warsaw z Azerbejdżanu, żeby nawiązać kontakty z polskimi biurami podróży oraz zachęcić Polaków do odwiedzenia swojego kraju. Położony w Azji Zachodniej - Azerbejdżan jest krajem o niezwykle ciekawej historii i kulturze, który ma do zaoferowania zagranicznym turystom wiele atrakcji. Dla Polaków jest on praktycznie nieznany co ukazuje na ogromny potencjał tej destynacji turystycznej na naszym rynku. Władze Azerbejdżanu przywiązują obecnie dużą wagę do rozwoju turystyki i zamierzają uczynić z niej wiodącą dziedzinę gospodarki.
Tajlandia od lat jest jednym z najliczniej odwiedzanych krajów azjatyckich przez polskich turystów. Z tego też powodu co roku na warszawskich targach obecne jest stoisko tego państwa. W tym roku gościli na nim też przedstawiciele polskiego biura podróży Best Reisen, specjalizującego się w organizacji wyjazdów na egzotyczne wakacje m.in. do Tajlandii. Zainteresowaniem Polaków cieszą się nie tylko wyjazdy do stolicy kraju - Bangkoku, gdzie można obejrzeć wiele przepięknych świątyń i pałaców, ale również wyjazdy na wypoczynek na plażach w Krabi, Pattaya i na wyspie Phuket.
Skromna egzotyka
Dość ubogo przedstawiała się na TT Warsaw oferta wyjazdów do egzotycznych krajów. Z pewnością największe i najbarwniejsze stoisko przygotowała Sri Lanka, gdzie oprócz oferty turystycznej można było poznać narodową muzykę i tańce w wykonaniu regionalnego zespołu z tego kraju oraz smak znakomitej tutejszej herbaty i innych specjałów miejscowej kuchni.
Dużo skromniejsze choć niezwykle barwne była stoisko Republiki Dominikany, gdzie tańcami i śpiewem zachęcano gości do odwiedzenia tej pięknej wyspy. Kraj ten przygotował też prezentację „Odkryj z nami Republikę Dominikańską”.
Godnym zauważenia było również stoisko Republiki Kuby, gdzie promowano wyjazdy na tą niezwykle malowniczą wyspę. W tym roku dodatkowym powodem do odwiedzenia Kuby była rocznica 500-lecia założenia Hawany. Z tej okazji w stolicy Kuby zorganizowano bogaty program imprez okolicznościowych. Odbyło się m.in. wiele festynów, koncertów plenerowych i wielkie pokazy sztucznych ogni.
Organizacja turystyczna South African Tourism i Ambasada Republiki Południowej Afryki zachęcały do odwiedzin tego kraju. Główną atrakcją turystyczną jest tam 21 parków narodowych i ok. 200 prywatnych rezerwatów. Na ich terenie można zobaczyć z bliska coraz rzadziej występujące w naturze takie zwierzęta jak: lwy, lamparty, bawoły, nosorożce oraz słonie. Turystów przyciągają również piękne tereny Gór Smoczych, Góry Stołowych, stolica kraju - Kapsztad, a także dziewicze plaże nad Oceanem Atlantyckim oraz Indyjskim. Nieodłącznym elementem podróży po RPA jest sposobność degustacja znakomitych win pochodzących z miejscowych winnic.
Skromną ofertę egzotycznych wyjazdów turystycznych przygotowały również Etiopia, Chiny, Indonezja, Iran, Peru, Uganda, a także Wietnam.
Zaprezentowana na TT Warsaw 2019 oferta turystyczna z różnych stron świata z pewnością pozwalała znaleźć wymarzoną propozycję na atrakcyjne spędzenie urlopu.
JEN