Francuska linia lotnicza Aigle Azur to najnowsza pozycja na długiej liście linii lotniczych, które zawiesiły swoją działalności. Tym razem poszkodowanych zostało ponad 13 000 podróżnych pozostawionych bez opieki.
W podobnej sytuacji znalazły się tysiące pasażerów, którzy zdążyli wykupić bilety - teraz bezwartościowe. To kolejny dowód na brak właściwej ochrony konsumentów na wypadek upadłości czy zawieszenia działalności przez linie lotnicze.
Druga co do wielkości francuska linia lotnicza Aigle Azur z dniem 7 września zawiesiła działalność. Na stronie internetowej przewoźnika znajduje się informacja o odwołaniu wszystkich lotów i instrukcja dla pasażerów, jak zakupić bilet powrotny.
Paweł Niewiadomski, prezes ECTAA powiedział: "Po każdej upadłości linii lotniczej sytuacja jest taka sama - pasażerowie pozostają za granicą bez żadnego wsparcia i na własną rękę muszą zaopatrzyć się w bilety powrotne, bez realnych szans na zwrot pieniędzy za niewykorzystane. W chwili obecnej pasażerowie, wykupujący sam przelot, nie są odpowiednio chronieni".
Unijna dyrektywa w sprawie podróży zorganizowanych zabezpiecza pasażerów, podróżujących w ramach imprezy turystycznej, także przed upadłościami linii lotniczych. Mechanizm ten nie obejmuje jednak pasażerów, którzy wykupili tylko przelot. Biura podróży i organizatorzy wycieczek są objęci obowiązkiem posiadania kosztownych gwarancji finansowych i/lub ubezpieczenia na wypadek niewypłacalności. Wobec przewoźników nie stosuje się jednak równoważnych wymagań, które zwiększyłyby ochronę ich klientów.
Obecna struktura branży lotniczej w Europie wskazuje, że w nadchodzących latach będzie postępować konsolidacja rynku, co najprawdopodobniej spowoduje dalsze upadłości linii lotniczych. ECTAA ubolewa nad faktem, że ustawodawcy unijni i krajowi nie są na tyle zdeterminowani, by objąć ochroną swoich obywateli. Pomimo przekonujących wyników dwóch dużych badań dotyczących upadłości europejskich linii lotniczych, które oceniały ich wpływ na pasażerów i wskazywały możliwe rozwiązania, europejscy ustawodawcy nie zdecydowali się na ustanowienie prawa chroniącego pasażerów. ECTAA przyjmuje to z rozczarowaniem, tym bardziej że badanie z 2011 r. jasno wykazało, że najbardziej skutecznym rozwiązaniem tego problemu będzie wprowadzenie ogólnego funduszu rezerwowego w celu ochrony pasażerów przed upadłościami linii lotniczych.
ECTAA od wielu lat wzywa do utworzenia obowiązkowego mechanizmu chroniącego pasażerów, którego koszty ponosiliby przewoźnicy. Podsumowując, Paweł Niewiadomski stwierdził: "Potrzebujemy równych szans dla wszystkich pasażerów i zagwarantowania podróżującym rozwiązań, które w przypadku upadłości linii lotniczej umożliwią im bezpieczny powrót do kraju i zwrot kosztów.
O ECTAA
Europejska Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej ECTAA to stowarzyszenie zrzeszające samorządy gospodarcze 29 krajów europejskich. W sumie reprezentuje ok. 80 tys. agentów turystycznych i organizatorów turystyki.
O
PIT
Polska Izba Turystyki jest największą ogólnopolską
organizacją samorządu gospodarczego przemysłu turystycznego,
której działania skupiają się na ochronie interesów branży
turystycznej oraz wspieraniu rozwoju polskiej przedsiębiorczości
turystycznej. Członkami PIT są biura podróży, agencje
turystyczne, gestorzy bazy noclegowej, towarzystwa
ubezpieczeniowe, przewoźnicy, a także inni przedsiębiorcy
świadczący usługi okołoturystyczne. Izba działa także na forum
międzynarodowym, jest pełnoprawnym członkiem Europejskiej
Organizacji Związków Biur Podróży Unii Europejskiej (ECTAA).
JEN/mat.prasowy