W 2018 r. Maltę odwiedziło 2,6 miliona turystów, czyli o 14% więcej niż rok wcześniej. W ciągu ostatnich 8 lat liczba turystów odwiedzających tą wyspę wzrosła dwukrotnie.
Malta staje się coraz bardziej popularnym krajem całorocznego wypoczynku. Turyści odwiedzają wyspę nie tylko w sezonie letnim. Również w chłodniejszych jesienno-zimowych miesiącach jest ona celem podróży wielu zagranicznych gości.
Więcej turystów to większe zyski
Najlepiej ten fakt potwierdzają statystyki z grudnia 2018 r. kiedy to Maltę odwiedziło 120 tysięcy turystów z całego świata, czyli o 11% więcej niż w grudniu 2017 r. Zdecydowana większość, bo aż ponad 80%, przyjechało tu w celach turystycznych, a tylko 14% w sprawach biznesowych. Prawie połowa z nich zatrzymała się w hotelach. Największą grupę grudniowych turystów stanowiły osoby w wieku od 25 do 44 lat (40%).
Dzięki coraz liczniejszym przyjazdom zagranicznych gości i wzrostowi podróży Maltańczyków po własnym kraju zwiększyły się przychody branży turystycznej. W ubr. wydatki gości krajowych i zagranicznych na turystykę na Malcie wyniosły 2,1 miliarda euro. Jest to o 8% więcej niż w 2017 r.
Nastąpił również wzrost liczby noclegów udzielonych turystom. W zeszłym roku udzielono ich prawie 18,6 miliona (wzrost o 12,5%).
Nie tylko Polacy częściej podróżują na Maltę
Również wśród naszych rodaków Malta staje się coraz bardziej popularnym krajem do podróży. Liczba polskich turystów, którzy wybierają wyspę na miejsce swojego wypoczynku znacząco rośnie w ostatnich latach. W 2018 r. na Maltę pojechało ponad 96 tysięcy Polaków (o 8% więcej niż w 2017 r.). Udzielono im łącznie 630 tysięcy noclegów. Dzięki temu polscy turyści stali się liderami wśród innych narodowości Europy Wschodniej pod względem ilości osób odwiedzających tą piękną śródziemnomorską wyspę.
Nowo otwierane połączenia lotnicze przyciągają turystów z różnych zakątków świata. Nowe trasy powstają nie tylko do europejskich miast (Cardiff i Exeter w Wielkiej Brytanii, Werona, Genua, Perugia i Lamezia we Włoszech oraz Bordeaux we Francji), ale również do miast na innych kontynentach (Ammanu, obsługiwane przez Ryanaira, Kairu – Air Malta oraz Dohy – Qatar Airways). Znacznie zwiększyła się liczba turystów z USA dzięki czemu goście ze Stanów Zjednoczonych po raz pierwszy znaleźli się w pierwszej dziesiątce narodowości najliczniej odwiedzających Maltę.
- Malta stawia na różnorodność oferty turystycznej, dostępnej przez cały rok. Statystyki pokazują, że tempo wzrostu turystyki od stycznia do czerwca jest wyższe niż w okresie letnim lipiec-wrzesień. Tak ogromne zainteresowanie Maltą wynika ze strategii wdrażanej przez rząd - stwierdził Konrad Mizzi, Minister Turystyki Malty.
Mizzi dodał, że w 2019 r. rząd będzie wspierać tradycyjne rynki takie jak Wielka Brytania czy Włochy oraz postara się przyciągnąć nowych turystów, szczególnie z Japonii, Chin i Ameryki Łacińskiej. Ponadto, rząd pracuje również nad polityką wizową aby ułatwić przyjazdy turystom z odległych kierunków takich jak Katar czy Jordania. Podejmowane są też działania mające zmodernizować istniejącą infrastrukturę turystyczną. W pierwszej kolejności planowana jest rewitalizacja Paceville w St. Julian's, Sliemy, Valletty i jej Trzech Miast oraz Birżebbuġy.
JEN