W Izraelu otwarto nowe lotnisko cywilne w pobliżu Ejlat. Będą korzystać z niego także polscy turyści.
Nowe lotnisko cywilne, pierwsze wybudowane od czasu powstania państwa izraelskiego w 1948 r. położone jest w południowej części Izraela. Znajduje się w Dolinie Timna w południowej części Pustyni Nagew, zaledwie 18 km od od miasta Ejlat, najważniejszego ośrodka turystycznego w północnej części Morza Czerwonego.
Eljat stal się w ostatnim czasie ulubionym miejscem wypoczynku Polaków. Nasi turyści po Rosjanach są drugą narodowością najliczniej odwiedzającą południe Izraela. W ubr. kraj ten odwiedziło 151 600 Polaków. Nasi rodacy są na szósty miejscu po Amerykanach (897 100 podróżnych), Francuzach (346 000), Rosjanach (316 000), Niemcach (262 500) i Anglikach pod względem ilości wyjazdów do Izraela.
Jedno lotnisko zamiast dwóch
21 stycznia podczas otwarcia nowego lotniska, w obecności Premier Benjamina Netanyahu i ministra transportu Israela Katza odprawiono dwa pierwsze izraelskie samoloty pasażerskie. Obecnie trwa proces jego rozruchu technologicznego. Na początku lutego nowy port lotniczy rozpocznie przyjmowanie samolotów w ruchu krajowym w ograniczonym zakresie. Obsługa krajowych połączeń według regularnego harmonogramu nastąpi 18 marca. Przyjmowanie samolotów w ruchu międzynarodowym rozpocznie się pod koniec marca.
Nowe lotnisko zastąpi dwa porty lotnicze funkcjonujące do tej pory w Ejlat. Obecnie ruch krajowy, głównie loty z Tel Awiwu i Hajfy, obsługuje lotnisko Ejlat City Airport. które znajduje się w centrum miasta. Samoloty w ruchu międzynarodowym w tym zimowe loty czarterowe i tanich linii lotniczych z Europy i Rosji obsługiwane są na lotnisku Ovda Airport, oddalonym od Eljat o ok. 60 km.
Zadaniem nowego portu lotniczego będzie zapewnienie dogodnej krajowej i międzynarodowej komunikacji dla południowego Izraela i wybrzeży Morza Czerwonego. Na początek lądować tu będą tacy przewoźnicy jak: Israir, Arkia Israel Airlines, WizzAir, Ryanair, Lufthansa, Air Europa, Transavia, Ural Airlines, Edelweiss i Finnair.
Ramon będzie również pełnić rolę zapasowego portu lotniczego dla głównego izraelskiego lotniska Ben Guriona w Tel Awiwie.
Nowoczesny port lotniczy
Koszt budowy lotniska wyniósł 1,8 miliarda szekli tj. ok. 1,85 miliarda złotych. Wybudowanie lotniska za tak stosunkowo nieduże pieniądze było możliwe dzięki oszczędnemu projektowi i sprzyjającym ofertom cenowym.
Nowy port lotniczy w Ejlat nosi imię Ilana i Asafa Ramona. Ilan Ramon to izraelski astronauta, który zginął podczas katastrofy promu kosmicznego Columbia w 2002 r. Asaf Ramon to jego syn, pilot wojskowy, który zginął w 2009 r. podczas lotu treningowego na myśliwcu F-16 r.
Terminal nowego portu lotniczego o powierzchni 45 000 m² ma możliwość odprawiania 2 milionów pasażerów rocznie. Po dalszej rozbudowie lotniska jego przepustowość ma zwiększyć się do 4,2 mln pasażerów w 2030 r.
Lotnisko Ramona
dysponuje miejscami postojowymi z rękawami dla 9 dużych
szerokokadłubowych samolotów, 4 miejscami dla samolotów
turbośmigłowych obsługujących loty krajowe oraz 16 miejscami dla
mniejszych samolotów. Pas startowy ma 3600 m długości i umożliwia
przyjmowanie samolotów szerokokadłubowych. Lotnisko jest wyposażone
w urządzenia nawigacyjne pozwalające na lądowanie w warunkach
słabej widoczności.
Położenie portu lotniczego w odległości zaledwie 18 km od miasta Ejlat sprawia, że można do niego dotrzeć autostradą w przeciągu ok. 15-20 minut. Komunikacja z miastem będzie obsługiwana również przez połączenie kolejowe.
Usunięcie lotniska z centrum miasta uznano za konieczne dla dalszego rozwoju Ejlat. Jego likwidacja uwolni 760 000 m² powierzchni co umożliwia budowę nowych hoteli w pobliżu linii brzegowej. Przyczyni się to także do redukcji poziomu hałasu w mieście.
Projekt budowy portu lotniczego Ramon został zatwierdzony w 2010 r. W 2013 r. wmurowano kamień węgielny i rozpoczęto budowę lotniska. Pierwotnie miało ono zostać oddane do użytku w kwietniu 2017 r. lecz termin jego uruchomienia był przekładany.
JEN