Marokańskie narodowe linie lotnicze będą 14 członkiem sojuszu lotniczego oneworld.
Royal Air Maroc, to pierwszy od sześciu lat nowy członek, który przystępuje do sojuszu lotniczego oneworld, a zarazem pierwszy pełnoprawny afrykański przewoźnik w tej grupie. Do tego sojuszu lotniczego jako członek stowarzyszony przystąpi też regionalna spółka zależna Royal Air Maroc Express. Pełna integracja Royal Air Maroc z oneworld ma nastąpić w 2020 r.
Royal Air Maroc - największy przewoźnik lotniczy w Afryce
Royal Air Maroc, który obchodził w tym roku 60. rocznicę swojej działalności, w 98 procentach jest własnością państwa Maroko. Linia ta jest największym niezależnym przewoźnikiem lotniczym w Afryce. Posiada ona flotę 55 samolotów i bazę lotniczą w Casablance. Jej samoloty latają do 94 lotnisk w 49 krajach: w Afryce, Europie, na Bliskim Wschodzie oraz w Ameryce Północnej i Południowej. Dolatują także do węzłów przesiadkowych sojuszu oneworld w Doha, Londynie Heathrow, Madrycie, Moskwie Domodedovo, Nowym Jorku JFK i Sao Paulo.
W zeszłym roku marokańskie narodowe linie lotnicze przewoziły 7,3 miliona pasażerów. Royal Air Maroc i jej spółki zależne wygenerowały w 2017 r. przychód na poziomie 1,7 miliarda USD, osiągając zysk operacyjny w wysokości 48,5 milionów USD. Przewoźnik zatrudnia obecnie 5 413 osób.
Dzięki nowemu członkowi oneworld pasażerowie sojuszu lotniczego zyskają możliwość dotarcia do 34 nowych lotnisk docelowych w 21 krajach.
Obecnie trzy linie lotnicze sojuszu: British Airways, Iberia i Qatar Airways realizują loty na marokańskie lotniska w Casablance, Marrakeszu i Tangerze.
Plan dynamicznego rozwój
Przystąpienie Royal Air Maroc do sojuszu oneworld to jeden z najważniejszych momentów w 60-letniej historii tej linii lotniczej. Dzięki członkostwu w jednej z największych światowych grup lotniczych marokański przewoźnik ma szansę stać się prawdziwie globalną linią lotniczą, a jej baza w Casablance wkrótce ma zostać przekształcona w wiodący port lotniczy w Afryce. Dzięki temu Casablanca ma umacnić swoją pozycję jako jednego z głównych centrów finansowych na kontynencie afrykańskim.
W ciągu 5 lat Royal Air Maroc zamierza znacznie rozbudować swoją flotę. Przewozy mają zostać zwiększone do 13 milionów pasażerów rocznie przez rozszerzenie zasięgu swoich lotów do 121 lotnisk w 68 krajach. Spowoduje to dodanie kolejnych 15 miejsc docelowych i dziewięciu krajów do sieci oneworld - dając sojuszowi możliwość dotarcia łącznie do 1084 lotnisk w 187 krajach i terytoriach.
Obecnie flota Royal Air Maroc składa się z 55 samolotów. W głównej mierze oparta jest ona na samolotach Boeing 737-800 i Embraer 190 latających na trasach krótko- i średniodystansowych oraz na Boeingu 767 i Boeingu 787-8 Dreamliner, które latają na trasach długodystansowych. W związku z przystąpieniem do sojuszu i realizacją strategii szybkiego rozwoju przewoźnik zamierza rozbudować swoja flotę. Jeszcze w tym miesiącu marokańska linia lotnicza otrzyma pierwsze szerokokadłubowe samoloty dalekiego zasięgu Boeing 787-900 Dreamliner. Regionalny oddział Royal Air Maroc Express obsługuje pięć ATR 72.
W
ciągu najbliższych kilku tygodni w bazie lotniczej Royal Air Maroc
w Casablane zostanie oddana do użytku nowoczesny Terminala 1, który
pozwoli na szybszą i sprawniejszą obsługę wzrastającej ilości
pasażerów.
Członkowie oneworld to American Airlines,
British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Japan Airlines,
LATAM Airlines, Malaysia Airlines, Qantas, Qatar Airways, Royal
Jordanian, S7 Airlines i SriLankan Airlines. Obecnie linie lotnicze
zrzeszone w ramach tego sojuszu obsługują ponad 1000 lotnisk na 160
obszarach. Dziennie realizują one 14 000 lotów. Flota złożona z
3500 samolotów przewozi rocznie prawie 550 milionów pasażerów.
Roczne przychody członków oneworld wynoszą ok. 135 miliardów USD.
JEN