Z Agnieszką Puszczewicz, dyrektor polskiego przedstawicielstwa Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej rozmawia Jerzy Niemociński.
- Czy ubiegły rok był udany dla chorwackiej turystyki ?
Sezon 2017 był znakomity. Mieliśmy same powody do radości. W ubiegłym roku Chorwację łącznie odwiedziło 18,5 mln gości z całego świata i był to wzrost w stosunku do roku 2016 o ponad 13%. W dokumentach strategicznych dotyczących rozwoju chorwackiej turystyki zaplanowano osiągnięcie sprzedaży 100 mln noclegów do 2020 roku. Poziom ten osiągnęliśmy już w listopadzie 2017. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tych wyników.
W
2017 odnotowaliśmy również
duży, 23%,
wzrost liczby przyjazdów
Polaków. Zaowocowało to prawie milionem gości z Polski.
Precyzując było
ich ponad 970
000.
- Jakie są prognozy na sezon 2018?
Mamy nadzieję, że w 2018 przekroczymy tę liczbę. W tym roku mamy się znowu czym pochwalić. Goście z całego świata wybierają Chorwację na swój urlop. Dla Polaków jest w dalszym ciągu jednym z ulubionych kierunków na lato. Trend ten trwa już od wielu lat. Jesteśmy z tego ogromnie dumni.
- Turyści z jakich krajów najliczniej odwiedzają Chorwację ?
Największa liczba gości przyjeżdża z Niemiec, Słowenii i Austrii. Polacy są czwartą pod względem liczebności grupą narodową. Co ciekawe w 2017 roku Polacy wyprzedzili w tej rywalizacji Włochów.
- Czy to Dubrownik tak przyciąga Polaków do Dalmacji ?
Dubrownik jest gwiazdą sam w sobie – być w Chorwacji i nie widzieć Dubrownika to po prostu grzech. Generalnie Dalmacja to ulubiony i najczęściej odwiedzany przez Polaków region Chorwacji. Można powiedzieć, że tym co szczególnie przyciąga gości z Polski w ten rejon są słońce, bliskość gór oraz błękitne i czyste wody Adriatyku. Polacy lubią też charakterystyczny, piniowo-lawendowy zapach Dalmacji, a także hałasujące cykady. Obserwujemy również trend, że Polacy po drodze nad Adriatyk zatrzymują się na 1-2 noce w kontynentalnej części Chorwacji. Dzięki czemu odkrywają uroki mniej znanych części Chorwacji.
- Czy Polacy w dalszym ciągu preferują wyjazdy do Chorwacji z dojazdem własnym samochodem ?
Zdecydowanie
tak. W dalszym ciągu to główny sposób, w jaki polscy goście
docierają do Chorwacji. Dzięki bardzo dobrej współpracy z PLL LOT
i powiększeniu liczby bezpośrednich linii do chorwackich miast, od
kilku lat Polacy mają wybór, w jaki sposób dotrzeć do Chorwacji.
Siatka połączeń polskiego narodowego przewoźnika obejmuje dzisiaj
całoroczne loty do Zagrzebia
i Dubrownika, a także sezonowe
(od początku maja do połowy października) do Splitu, Zadaru i
Puli. Do tego dochodzą jeszcze połączenia niskokosztowych
przewoźników, które realizowane są głównie w wysokim sezonie
turystycznym czyli od czerwca do 15 października. Dzięki rozwojowi
bezpośrednich połączeń lotniczych Chorwacja staje się destynacją
całoroczną. Polecam city break
w Dubrowniku i Zagrzebiu w
grudniu na jarmarki bożonarodzeniowe.
-
Polacy lubią aktywnie spędzać urlop. Jakie są możliwości
aktywnego wypoczynku
w Chorwacji ?
Chorwacja to europejski róg obfitości jeśli chodzi o atrakcje turystyczne, również te aktywne. Kto kocha jeździć na rowerze powinien skorzystać z tras rowerowych na Istrii i w Dalmacji. Warto podkreślić, że również wyspy są idealne do tego typu aktywności. Oprócz tego bardzo popularne są rafting, doskonale znany i lubiany przez Polaków oraz inne sporty wodne. Jestem przekonana, że każdy kto jedzie do Chorwacji znajdzie tu dla siebie coś odpowiedniego. Możliwość spełnienia wakacyjnych marzeń w Chorwacji jest nieograniczona. Jeśli patrzymy z perspektywy seniorów - to mogą oni korzystać z luksusowych SPA, czy wód termalnych. Jeśli patrzymy z perspektywy dorosłych członków rodzin – możemy im zaoferować atrakcyjne lokacje obiektów noclegowych, pyszną kuchnię oraz odkrywanie nieznanych aspektów dziedzictwa kulturowego Chorwacji. Młodzież z pewnością chętnie odbędzie wędrówkę śladami turystyki filmowej i zobaczy na przykład miejsca związane z kultowym serialem Gra o tron, Gwiezdne wojny czy aktualnie wyświetlanego w kinach filmu Mamma Mia. Najmłodsi chętnie spędzą czas pod opieką animatorów w dedykowanych parkach rozrywki.
- Czy w Chorwacji jest dużo ośrodków wypoczynkowych z wodami termalnymi ?
Tak. Takich miejsc mamy stosunkowo dużo. Są one zlokalizowane głównie w północnej części Chorwacji, od Zagrzebia w stronę granicy ze Słowenią oraz w stronę granicy z Serbią. Turystyka zdrowotna jest nowym produktem, który aktywnie promujemy. Mamy nadzieję, że staną się one ciekawą alternatywna dla wszystkich tych gości, którzy dbając o swoje zdrowie uwielbiają wygrzewać się w gorącej wodzie. Jako ciekawostkę powiem, że najcieplejsze chorwackie źródła mają 47 stopni Celsjusza.
- Chorwacja jest atrakcyjnym miejscem dla polskich żeglarzy.
Zdecydowanie. Chorwacja to idealne miejsce dla żeglarzy. Niezwykle bogata linia brzegowa oraz 1244 wysp dają spore możliwości do nieograniczonego korzystania z tej przyjemności.
- Jak w Chorwacji rozwija się turystyka eventowa ?
Wyjazdy eventowe do Chorwacji nie są bardzo popularne na polskim rynku. Będziemy intensywnie promować tą ofertę. Mam nadzieję, że dzięki rozwinięciu siatki połączeń lotniczych a tym samym pokazaniu Polakom, że dzięki temu Chorwacja jest blisko kraj ten stanie się atrakcyjnym także pod tym względem. Myślę, że jest to jedno z moich zadań na najbliższe dwa lata mandatu.
- Jakie są główne zadania stojące przed Panią i polskim przedstawicielstwem Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej ?
Priorytetem mojego mandatu dla Przedstawicielstwa w Polsce jest stworzenie nowego motywu wyjazdów Polaków do Chorwacji. Oferta turystyczna w Chorwacji stale się rozwija, dlatego też chcemy pokazać ją z trochę innej perspektywy. Bardzo zależy nam na pokazaniu, że owszem jest dużo słońca, zieleni i ogrom błękitu Adriatyku, ale że oprócz tego są jeszcze niezwykle barwna kultura i bogactwo historyczne. Silny akcent chcemy też położyć na promocję różnorodności chorwackiej enologii i kuchni. Chorwacja to także oferta premium. Zależy mi również na kontynuacji bardzo dobrej współpracy z PLL LOT oraz polskimi tour operatorami. To przecież właśnie oni są generatorem ruchu turystycznego z Polski do Chorwacji.
- Chorwacka oferta premium jest w Polsce mało znana?
Dlatego
trzeba pokazać gościom, że taka możliwość wypoczynku w
Chorwacji istnieje. Faktycznie, kraj ten kojarzy się Polakom głównie
z apartamentami z dojazdem własnym. Chcemy uświadomić naszym
gościom, że oprócz tych apartamentów jest jeszcze oferta hoteli
na najwyższym poziomie. Wiele z chorwackich hoteli heritage czy
boutique wygrywa ze światową konkurencją zdobywając liczne
nagrody. Financial
Times uznał w tym roku Chorwację jako jedną z destynacji o
ogromnym potencjale inwestycyjnym, jeśli chodzi o rozwój bazy
hotelowej. W 2018 roku w rozwój szeroko rozumianej infrastruktury
turystycznej zostanie zainwestowanych 950 mln euro. Wszystkie
inwestycje prowadzone są z celem by goście w Chorwacji czuli się
jak najlepiej pod każdym względem. Priorytetem postawionym zarówno
przez Chorwacką Wspólnotę Turystyczną, jak
i Ministerstwo
Turystyki jest jakość oferowanych usług oraz zrównoważony rozwój
turystyki.
Dziękuję za rozmowę.