W Katowicach odbyły się 24. Międzynarodowe Targi Turystyczne Globalnie. Wzięło w nich udział ponad 200 wystawców. Impreza cieszyła się dużą frekwencją zarówno organizatorów wypoczynku jak i pasjonatów podróży.
Na targach w Katowicach dominowały polskie firmy i regiony. Nie brakowało też zagranicznych wystawców. Reprezentowali oni różne zakątki świata, od sąsiadujących z Polską Czech i Słowacji po odległą Dominikanę. Większość stoisk była starannie przygotowana i zaopatrzona w dużą ilość materiałów informacyjnych. Odwiedzający targi z pewnością najbardziej zapamiętali Chorwację.
Piłkarze Hajduka Split promowali Dalmację
Wszystko za sprawą znakomitego pomysłu marketingowego jakim było zaproszenie przez Chorwatów na swoje stoisko w Katowicach jednego z najlepszych produktów eksportowych tego kraju, którym jest drużyna piłkarska Hajduk Split (drugi zespół chorwackiej I ligi piłkarskiej). Jej zawodnicy pojawili się przed południem drugiego dnia imprezy na stoisku Dalmacji. Rozdawali autografy i można było zrobić sobie z nimi zdjęcia. Wieczorem piłkarze Hajduka rozegrali mecz towarzyski z drużyną Górnika Zabrze. Zaciętą walką piłkarzy obu drużyn (3:2 dla Górnika Zabrze) emocjonowało się na stadionowych trybunach ponad 21 tysięcy kibiców.
Dla każdego mieszkańca Dalmacji, Hajduk Split to filozofia życia, duma, honor, oddanie, miłość, wierność i zasady. Można było się o tym przekonać oglądając grę Chorwatów podczas meczu z Górnikiem Zabrze, a o urokach Dalmacji i Splitu można było dowiedzieć się na targowym stoisku.
Chorwację na targach w Katowicach reprezentowali przedstawiciele branży turystycznej Dalmacji z regionów: Zadaru, Szybeniki, Splitu, Dubrownika i Województwa Liczkoseńskiego, a także wyspy Istria i regionu Kvarner.
Południowi sąsiedzi
Podobnie jak w latach poprzednich wyróżniające się stoiska targowe przygotowali Czesi i Słowacy.
Na stoisku czeskim, które przygotowała Czeska Centrala Ruchu Turystycznego – CzechTourism można było zapoznać się z bogatą ofertą turystyczną oraz porozmawiać z przedstawicielami branży turystycznej z Wysoczyzny, Wschodnich Moraw, Kraju Ołomunieckiego, Beskidów oraz z Centrum Kultury i Informacji Benešov.
Jak zwykle duże i barwne stoisko przygotowało Narodowe Centrum Turystyki Słowackiej. Gościła tu liczna reprezentacja branży turystycznej m.in. z regionu Orawy, Słowackiego Raju i Spiszu, Północnego Spiszu, miasta Lewocza, Centralnej Słowacji i miasta Bańska Bystrzyca oraz Żytniej Wyspy. Do odwiedzenia słowackiego stoiska zachęcały degustacje regionalnych potraw oraz znakomitych słowackich win, a także występy góralskiej kapeli.
Z ciekawą ofertą wypoczynku na polsko-słowacko-czeskim pograniczu można było również zapoznać się odwiedzając stoisko Euroregionu Beskidy.
Wystawcy z różnych stron świata
Na katowickich targach swoją ofertę zaprezentowali przedstawiciele branży turystycznej ze Lwowa m.in. osoby zajmujące się promocją regionu, reprezentujące lwowskie hotele, biura podróży oraz popularne w Polsce uzdrowisko w Truskawcu. Przybycie licznej delegacji obwodu lwowskiego związane było z uruchomieniem przez Wizz Air tanich połączeń lotniczych z Katowic i Gdańska do Lwowa. Region Lwowski nie tylko miał swoje oddzielne stoisko, ale promował się także na stoisku regionów partnerskich województwa śląskiego.
Na stoisku tym ciekawą ofertę turystyczną zaprezentowała też Adżaria, autonomiczna republika Gruzji. Jej główną atrakcją jest czarnomorski kurort Batumi. Od kilku lat znajduje się on w ofercie największych polskich touroperatorów i jest tłumnie odwiedzany przez rodzimych turystów. Polacy coraz liczniej odwiedzają Batumi także indywidualnie, a to dzięki istnieniu taniego połączenia lotniczego realizowanego przez Wizz Air do pobliskiego Kutaisi, a także realizowaniu bezpośrednich lotów czarterowych do Batumi. W ostatnich latach miasto rozwija się niezwykle dynamicznie i staje się nadmorskim kurortem na europejskim poziomie. Znacząco wzrosła liczba nowoczesnych hoteli, podniosła się jakość usług, a także przybyło atrakcji turystycznych.
Na stoisku regionów partnerskich województwa śląskiego prezentował się też Region Waloński. Ten francuskojęzyczny region południowej Belgii odwiedza coraz więcej turystów z Polski.
Nasi rodacy czynią to głównie przy okazji pobytu w Brukseli, znajdującej się w bezpośrednim sąsiedztwie z regionem. Polaków do Regionu Walońskiego przyciąga głównie niepowtarzalny urok tutejszych miasteczek.
Węgierską branżę turystyczną reprezentowali na targach przedstawiciele Hajduszoboszlo, popularnego wśród Polaków kurortu wód termalnych oraz regionu Balaton. Swoją ofertę zaprezentowali m.in. przedstawiciele hoteli Aqua- Sol i Beke oraz firmy HungaroSpa z Hajduszoboszlo.
Tunezyjski Urząd ds. Turystyki jak co roku wystawił na targach w Katowicach stoisko narodowe swojego kraju. Można było na nim spotkać hotelarzy i przedstawicieli tunezyjskich touroperatorów oraz zapoznać się z aktualną ofertą turystyczną. Tegoroczne statystyki sprzedaży letniej oferty turystycznej potwierdzają fakt, że Tunezja ponownie wraca do łask polskich turystów. Wzrost zainteresowania wypoczynkiem w tunezyjskich nadmorskich kurortach spowodował, że Tunezja znalazła się w pierwszej dziesiątce krajów najchętniej wybieranych przez Polaków na letni wypoczynek.
Najdalszą destynacją promującą się w Katowicach była Dominikana. Jeszcze kilka lat temu kraj ten był praktycznie nieznany wśród polskich turystów. Dzięki systematycznie prowadzonej od kilku lat promocji w Polsce kraj ten powoli staje się jedną z popularniejszych egzotycznych destynacji wakacyjnego wypoczynku wśród naszych rodaków.
Ciekawą ofertę podróżowania od 20 lat promuje na krajowym rynku Biuro Podróż Atlas Tours, które zachęca do odbywania morskich podróży statkami wycieczkowymi po wszystkich morzach świata. Najpopularniejsze wśród Polaków są rejsy po Bałtyku, Morzu Śródziemnym, Wyspach Kanaryjskich i Karaibach. Dzięki staraniom Atlas Tours turystyka morska zdobywa coraz więcej zwolenników w naszym kraju.
Południe Polski stawia na promocję
Na katowickich Targach Globalnie najmocniej promowały się województwa południowej Polski. Regionami partnerskimi były w tym roku Województwa Świętokrzyskie i Dolnośląskie. Bogate i ciekawe stoiska zaprezentowały też Śląsk, Małopolska, Lubuskie i Lubelskie.
Świętokrzyskie po raz kolejny zaprezentowało swój targowy hit, czyli srebrną kapsułę, w której jest kino 5D i dzięki niej zdobyło nagrodę dla najlepszego stoiska Targów Globalnie 2018.
Dynamiczne i pełne interaktywnych nowinek było też stoisko Województwa Dolnośląskiego. Monitory, okulary VR oraz rożnego rodzaju warsztaty stały się codziennością targowych ekspozycji. Przy ich pomocy skutecznie promowano niezwykłe piękno Dolnego Śląska.
Skoro Targi odbywały się w Katowicach to zrozumiałe było, że stoisko Województwa Śląskiego musiało być odpowiednio duże, aby zaprezentowali się na nim wszyscy chętni wystawcy. Śląsk, który stracił swój dotychczasowy charakter regionu górniczo-hutniczego od kilkunastu lat szuka swojej szansy na rozwój w kulturze i turystyce. Z tego powodu ciągle rozbudowywana jest oferta atrakcji kulturalnych i turystycznych. Po rewitalizacji poprzemysłowe obiekty zyskują swoje nowe życie jako obiekty turystyczne. Śląsk posiada obecnie najbardziej rozwiniętą sieć Szlaków Zabytków Techniki w naszym kraju, a Industriada stała się wręcz kultową impreza turystyczną o randze ogólnopolskiej.
Śląsk promował nie tylko swoje zabytki techniki, ale także wspaniałe góry, lasy, jeziora i liczne szlaki turystyczne, które można pokonywać na wiele sposobów: pieszo, rowerem, a zimą także na nartach.
Zaprezentowane w Katowicach niezwykle walory przyrodnicze i kulturowe polskich regionów oraz bogata oferta naszych miast potwierdziły tezę, że Polska jest niezwykle atrakcyjna pod względem turystycznym i z powodzeniem może konkurować z najbardziej topowymi światowymi destynacjami turystycznymi. Jak każdy produkt wymaga jednak odpowiedniej promocji.
dodane przez JEN