Działający na rynkach międzynarodowych turecki operator lotnisk TAV Airports w ciągu dziewięciu miesięcy 2017 roku obsłużył 87 milionów pasażerów. Osiągnął zysk w wysokości 163 milionów euro zwiększając go o 49 % w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Okazuje się, że budowa i prowadzenie lotnisk może być dochodowym interesem. Przykładem jest działalność TAV Airports Holding, firmy zajmującej się budową i obsługą lotnisk w wielu krajach. Ogłosiła ona, że jej zysk netto za dziewięć miesięcy 2017 r. wzrósł o 49 % i wyniósł 163 mln EUR, a przychód osiągnął poziom 854 mln EUR.
17 lotnisk w 17 lat
TAV Airports rozpoczął działalność w 2000 r. od obsługi międzynarodowego lotniska Stambuł-Atatürk. W krótkim czasie firma stała się znaczącym przedsiębiorstwem w tej branży, a z czasem światowym liderem w zakresie operacji i budowy lotnisk. W ramach restrukturyzacji przeprowadzonej w 2006 r. wyodrębniono dwa podmioty. TAV Airports Holding jest operatorem lotnisk i zajmuje się ich prowadzeniem, a TAV Construction inwestycjami w infrastrukturę lotniczą czyli budową oraz rozbudową lotnisk. W maju 2012 r. 38 procent udziałów TAV Airports zostało sprzedanych Aéroports de Paris.
Obecnie działająca na rynkach międzynarodowych turecka firma TAV Airports obsługuje 17 lotnisk: Stambuł Atatürk, Ankara Esenboga, Izmir Adnan Menderes, Milas-Bodrum i Gazipasa-Alanya w Turcji, Tbilisi i Batumi w Gruzji, Monastir i Enfidha-Hammamet w Tunezji, Skopje i Ochryda w Macedonii, Madinah, Yanbu, Qassim i Sad w Arabii Saudyjskiej oraz lotnisko w Zagrzebiu w Chorwacji. Oprócz obsługi całych lotnisk, oddziały i filie TAV Airports świadczą pomocnicze usługi lotniskowe w innych portach lotniczych m.in. prowadzą sklepy bezcłowe, punkty gastronomiczne oraz sprzedaży żywności i napojów, a także różne usługi obsługi naziemnej dotyczące m.in. IT, bezpieczeństwa czy usług operacyjny ch. W ramach tych zróżnicowanych działań TAV Airports prowadzi m.in. sklepy bezcłowe i spożywcze i inne powierzchnie handlowe na lotnisku w Rydze na Łotwie. W 2016 r. TAV Airports Holding świadczyła usługi dla 808 000 lotów i ponad 104 milionów pasażerów.
Znaczący wzrost ruchu lotniczego
- Rok 2017 był rokiem ożywienia na rynku lotniczym, który wcześniej przez 18 miesięcy wykazywał tendencję malejącą. Ożywienie na tureckich lotniskach zaczęło się w drugim kwartale ubr., a trzeci kwartał przyniósł pełną poprawę. Wzrost ruchu pasażerskiego w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy ubiegłego roku na międzynarodowym lotnisku Ataturk Airport Origin & Destination (O & D) w Stambule wyniósł 6%. Dzięki uruchomieniu pod koniec 2016 r. nowych połączeń Lotnisko Ankara Esenboga odnotowało znaczny wzrost korzystających z niego pasażerów międzynarodowych sięgający aż 35%. Gruzja wykazała 44% wzrost w pierwszych 9 miesiącach, w wyniku zwiększonego ruchu do Rosji, krajów byłego WNP, na Bliski Wschód i do Izrael. Na lotnisku Medinah w Arabii Saudyjskiej odnotowano wzrost ruchu na poziomie 20%. Dwucyfrowy wzrost ruchu lotniczego odnotowano także Macedonii. Osiągnął on poziom 12%, głównie dzięki temu, że w lipcu ubr. niskokosztowa linia Wizzair dodała swój czwarty samolot do bazy w Skopje – stwierdził Sani Sener, członek zarządu i dyrektor generalny TAV Airports Holding.
W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy odnotowaliśmy wzrost przychodów o 5%, wzrost EBITDA o 12% i wzrost dochodów netto o 49% w ujęciu w euro. Kwartalne przychody, EBITDA i zysk netto w trzecim kwartale były najwyższe w historii TAV – poinformował Sami Sener.
Przychody i wzrost EBITDA były lepsze niż plany ustalone na początku roku, więc TAV Airports zmieniło prognozy wzrostu przychodów na 1-3% w przeciągu roku i 6-8% wzrostu EBITDA.
W 2017 roku TAV przeznaczył 35 milionów euro na nowe inwestycje, z czego 17 milionów euro wydano na rozbudowę portu lotniczego w Tbilisi. Wzrost liczby pasażerów o 44% w Gruzji potwierdził słuszność decyzji dotyczącej inwestycji na tym lotnisku.
W minionym roku TAV wygrał koncesję na obsługę trzech nowych portów lotniczych w Królestwie Arabii Saudyjskiej (Yanbu, Qassim i Hail). Trwają również negocjacje odnośnie obsługi kubańskich lotnisk. Obecnie TAV prowadzi salony obsługi pasażerów w piętnastu krajach, w tym w USA, Chile, Niemczech, Szwajcarii i Kenii. Ponadto TAV Technologies wygrała projekty obsługi lotnisk w zakresie IT w regionie Zatoki Perskiej.
dodane przez JEN