ENFIDHA – NAJNOWOCZEŚNIEJSZE LOTNISKO TUNEZJI

Od 2009 r. w Tunezji funkcjonuje International Airport Enfidha. Wraz z jego otwarciem rozpoczęła się nowa era tunezyjskiego lotnictwa.

Jest to duże, przestronne i nowoczesne lotnisko, zapewniające zarówno komfort dla pasażerów jak i wygodę dla linii lotniczych. Zostało ono wybudowane głównie z myślą o obsłudze czarterowego ruchu lotniczego. Robi ono naprawdę imponujące wrażenie i nie powstydziłoby się jego żadne z europejskich miast. Często z tego lotniska korzystają polscy turyści, gdyż ląduje na nim część samolotów czarterowych przylatujących z Polski.

Początkowo lotnisko nosiło nazwę International Airport Enfidha Zine El Abidine Ben Ali, na cześć, byłego prezydenta Tunezji. Po ustąpieniu przez niego z urzędu, w 2011 r. zmieniono nazwę lotniska na Enfidha-Hammamet. Budowa lotniska zaczęła się w 2007 r. Otwarto je 1 grudnia 2009 r, a pierwszy samolot wylądował na lotnisku 4 grudnia 2009.

Udostępnienie nowego lotniska Enfidha nie oznacza zwieszenia funkcjonowania dotychczasowych lotnisk międzynarodowych: Tunis Carthage, Jerba-Zarzis, Monastir, Sfax El Maou, Tozeur-Nefta i Tabarka.

Lotnisko International Airport Enfidha-Hammamet położone jest w północno-wschodniej części kraju w środku dużego regionu turystycznego, około 80 km na południe od Tunisu i w połowie drogi pomiędzy Sousse (48 km) i Hammamet (40 km), które są głównymi ośrodkami ruchu turystycznego w Tunezji.

Lotnisko zostało zaprojektowane, aby pełnić rolę największego portu lotniczego w Afryce Północnej, nastawionego w pierwszej kolejności na obsługę czarterów z Europy oraz ładunków cargo. Najnowocześniejsze lotnisko Tunezji może przyjmować największe samoloty świata takie jak Airbus 380, czy Boeing 747. Po zakończeniu pierwszego etapu budowy jest ono zdolne obsłużyć rocznie 7 mln pasażerów. Dla porównania stołeczne Lotnisko Chopina w Warszawie w 2017 r. obsłużyło 15,5 mln pasażerów. Po dalszej rozbudowie lotnisko będzie mogło przyjmować do 10 mln turystów, a w perspektywie 40 lat po zrealizowaniu kolejnych inwestycji będzie zdolne przyjąć nawet do 22 mln gości rocznie.

Inwestorem portu lotniczego Enfidha jest turecka firma TAV Airports Holding, która w ramach uzyskanej koncesji zajmuje się jego eksploatacją przez 40 lat. Umowa koncesyjna dla firmy TAV zapewnia również koordynację przewozów na odległym od Enfidha o 60 km lotnisku Monastir, aby nie stwarzać konkurencji dla nowego lotniska.

dodane przez JEN


ostatnia zmiana: 2018-01-22
Komentarze
Polityka Prywatności