Aplikacja ECC-Net: Travel została opracowana jako idealny towarzysz podróży po Unii Europejskiej, Islandii oraz Norwegii. Konsumenci za jej pośrednictwem mogą skorzystać z informacji na temat przysługujących im w określonej sytuacji praw oraz typowych dla danego kraju wyrażeń i zwrotów - bezpośrednie tłumaczenie na 25 języków.
Jak działa aplikacja?
Po wybraniu swojego kraju, a następnie celu naszej podróży należy wskazać rodzaj
sytuacji, w której się znaleźliśmy (problemy z lotem, wynajmem samochodu, hotelem
...). A
plikacja określi prawa konsumenta w Twoim własnym języku i dokona tłumaczenia na język kraju, w którym się znajdujesz.
Co nowego oferuje aplikacja?
- Nowy design
- Większy rozmiar czcionki
- Ulepszone funkcje - w szczególności dotyczące narzędzi do tłumaczenia
- Zaktualizowaną treść
-
Nowy dział "Pomoc" z wszystkimi ważnymi adresami i numerami telefonów np. do centrów ECC-Net, ambasad, czy Europe Direct
Języki, w których dostępna jest aplikacja:
angielski, bułgarski, chorwacki, czeski, duński, estoński, fiński, francuski, grecki, hiszpański, holenderski, islandzki, litewski, łotewski maltański, niemiecki, norweski, polski, portugalski, rumuński, słowacki, słoweński, szwedzki, węgierski, włoski
Dobrze wiedzieć:
- Aplikacja działa w trybie offline, co oznacza, że po ściągnięciu, aby z niej korzystać nie trzeba mieć dostępu do internet - unikniemy pułapki roamingu
- Aplikacja jest bezpłatna
Jak pobrać aplikację?
Kto stworzył aplikację?
Aplikacja została przygotowana przez Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) w ramach wspólnego projektu wszystkich centrów sieci, prowadzonego przez ECK Niemcy.
Aplikacja jest częścią działania 670714 - ECC-Net PL FPA, które otrzymało dofinansowanie w ramach dotacji na działania Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) z Programu Ochrony Konsumentów w Unii Europejskiej na lata 2014-2020.
Jakie problem konsumenckie są poruszane w aplikacji?
1. Zakupy - Możliwe sytuacje:
1. Zakup wadliwego produktu- porada: prawo do naprawy lub wymiany, jezeli niemożliwe, zmniejszenie ceny lub zwrot pieniędzy
2. Brak zadowolenia z produktu
- porada: wymiana lub zwrot pieniędzy (tylko w przypadku dobrowolnej zgody przedsiębiorcy)
2. Wynajem samochodów - Możliwe problemy podczas odbioru pojazdu:
1. Cena jest wyższa niż ustalona podczas rezerwacji
- porada: naleganie na kwotę uzgodnioną w czasie rezerwacji,
prawo do zwrotu pieniędzy, zapłata z zastrzeżeniem dochodzenie swoich roszczeń w późniejszym czasie
2. Samochód jest niedostępny
- porada: prawo do innego samochodu za tą samą cenę, prawo
do obniżenia ceny albo do zwrotu pieniędzy
3. Samochód jest uszkodzony
- porada: nalezy uzyskać pisemne potwierdzenie uszkodzeń
Możliwe problemy podczas używania samochodu
1. Spowodowanie uszkodzeń
- porada: wyjaśnienie odpowiedzialności za uszkodzenia
oraz zaprotokołowanie uszkodzeń niezwłocznie dla wynajmującego
lub Policji
2. Możliwe trudności ze zwrotem samochodu
- porada: auto należy zwracać osobiście, uzyskanie pisemnego protokołu, który potwierdza, że auto było użytkowane zgodnie z umową i nie ma uszkodzeń
3. Podróż samolotem - Możliwe problemy
1. Opóźnienie lotu
- Porada : w zależności od czasu opóźnienia ( 2,3,4 lub 5 godzin) - prawo do informacji, prawo do dostępu do środków komunikacji
(telefon, fax, internet), prawo do posiłków i napojów, prawo
do zakwaterowania, prawo do zwrotu pieniędzy i zmiany trasy lotu
(jeśli opóźnienie przekracza 5 godzin)
2. Odwołanie lotu
- Porada : prawo do zmiany trasy, prawo do opieki ( informacja,
posiłki i napoje, zakwaterowanie) lub zwrot pieniędzy
3. Odmowa wpuszczenia na pokład
- Porada : prawo do innego połączenia lotniczego, prawo do zwrotu pieniędzy, prawo do opieki ( informacja, posiłki i napoje oraz zakwaterowanie), pisemne potwierdzenie faktu przybycia do odprawy we właściwym czasie
4. Zniszczony / niekompletny lub zagubiony bagaż
- Porada: Protokół Niezgodności Bagażowej (PIR) jest kluczowy dla dalszego dochodzenia roszczeń
4. Podróż pociągiem - Możliwe problemy:
1. Opóźnienie lub odwołanie pociągu
- Porada: w przypadku opóźnienia w zależności od jego wielkości (opóźnienie ponad 60 minut): prawo do kontynuacji trasy bezpośrednio lub później bez żadnych dodatkowych kosztów, prawo do zwrotu ceny biletu, prawo do opieki (posiłki i napoje), prawo do zakwaterowania
2. Utracone połączenie z powodu opóźnienia lub odwołania
- Porada: prawo do kontynuacji podróży bez żadnych dodatkowych kosztów lub prawo do powrotu do początkowej stacji i zwrotu kosztów podróży
3. Opóźnienie przyjazdu
- Porada: pisemne potwierdzenie opóźnienia (w celu uzyskania potem zwrotu biletu)
5. Podróż autokarem - Możliwe problemy:
1. Opóźnienie odjazdu 90-119 minut:
- Porada: prawo do posiłków i napojów, prawo do zakwaterowania
2. Opóźnienie odjazdu 2 godziny i więcej
- Porada: prawo do opieki (posiłki i przekąski lub zakwaterowania), prawo do zmiany trasy, prawo do zwrotu ceny biletu i powrotu do początkowego punktu podróży
3. Awaria pojazdu
- Porada: prawo do zmiany trasy przejazdu do ostatecznego miejsca przeznaczenia na podobnych warunkach
4. Odwołanie:
- Porada: prawo do opieki (posiłki i przekąski lub zakwaterowania), prawo do zmiany trasy, prawo do zwrotu ceny biletu i powrotu do pierwszego miejsca odlotu
6. Podróż statkiem/promem - Możliwe problemy:
1. Opóźnienie rejsu
- Porada: prawo do informacji, prawo do zmiany trasy, prawo do pomocy (posiłki i napoje), prawo do zwrotu ceny biletu
2. Opóźnienie zakończenia rejsu
- Porada: pisemne potwierdzenie opóźnienia: aby uzyskać zwrot
25/ 50% ceny biletów w zależności od czasu trwania podróży
(rejsy do 4 godzin - więcej niż 24 godziny)
3. Odwołanie
- Porada: prawo do informacji, prawo do zmiany trasy, prawo do pomocy (posiłki, przekąski i zakwaterowanie), prawo do zwrotu ceny biletu
7. Hotel - Możliwe trudne sytuacje
1. cena najmu pokoju jest wyższa niż początkowo uzgodniono
- Porada: konsument ma prawo zapłacić tylko cenę uzgodnioną wcześniej, może również odrzucić propozycję danego pokoju
i domagać się zwrotu kwoty wpłaconej przy dokonywaniu rezerwacji. Inną możliwością jest uiszczenie płatności przy złożeniu protestu
2. pokój jest nieadekwatny do prezentowanej wcześniej oferty
- Porada: Konsument ma prawo do: alternatywnego pokoju w tej samej cenie, stosownego obniżenia ceny pokoju, odrzucenia oferty pokoju
i uzyskania zwrotu kwoty wpłaconej przy dokonywaniu rezerwacji
w hotelu.
3. zarezerwowany pokój nie jest dostępny
- Porada: Konsument ma prawo do otrzymania alternatywnego pokoju w tej samej cenie. Może też domagać się obniżenia ceny, jeżeli możliwe jest tylko otrzymanie pokoju niższej kategorii. Ponadto, konsument ma prawo do odszkodowania.