ECC-Net: Travel 2.0 – nowa wersja darmowej aplikacji

Z wieloma trudnymi sytuacjami często musi się zmierzyć podróżujący po Europie turysta. Zarezerwowany pokój w hotelu jest niedostępny, zakupiona pamiątka okazuje się bublem, podczas odbioru samochodu okazuje się, że cena za wynajem jest droższa niż uzgodniono: któż z nas tego nie doświadczył?

Aplikacja ECC-Net: Travel została opracowana jako idealny towarzysz podróży po Unii Europejskiej, Islandii oraz Norwegii. Konsumenci za jej pośrednictwem mogą skorzystać z informacji na temat przysługujących im w określonej sytuacji praw oraz typowych dla danego kraju wyrażeń i zwrotów - bezpośrednie tłumaczenie na 25 języków.

Jak działa aplikacja?

Po wybraniu swojego kraju, a następnie celu naszej podróży należy wskazać rodzaj sytuacji, w której się znaleźliśmy (problemy z lotem, wynajmem samochodu, hotelem...). Aplikacja określi prawa konsumenta w Twoim własnym języku i dokona tłumaczenia na język kraju, w którym się znajdujesz.

Co nowego oferuje aplikacja?

  • Nowy design
  • Większy rozmiar czcionki
  • Ulepszone funkcje - w szczególności dotyczące narzędzi do tłumaczenia
  • Zaktualizowaną treść
  • Nowy dział "Pomoc" z wszystkimi ważnymi adresami i numerami telefonów np. do centrów ECC-Net, ambasad, czy Europe Direct

Języki, w których dostępna jest aplikacja:

angielski, bułgarski, chorwacki, czeski, duński, estoński, fiński, francuski, grecki, hiszpański, holenderski, islandzki, litewski, łotewski maltański, niemiecki, norweski, polski, portugalski, rumuński, słowacki, słoweński, szwedzki, węgierski, włoski

Dobrze wiedzieć:

  • Aplikacja działa w trybie offline, co oznacza, że po ściągnięciu, aby z niej korzystać nie trzeba mieć dostępu do internet - unikniemy pułapki roamingu
  • Aplikacja jest bezpłatna

Jak pobrać aplikację?

Kto stworzył aplikację?

Aplikacja została przygotowana przez Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) w ramach wspólnego projektu wszystkich centrów sieci, prowadzonego przez ECK Niemcy.

Aplikacja jest częścią działania 670714 - ECC-Net PL FPA, które otrzymało dofinansowanie w ramach dotacji na działania Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) z Programu Ochrony Konsumentów w Unii Europejskiej na lata 2014-2020.

Jakie problem konsumenckie są poruszane w aplikacji?

1. Zakupy - Możliwe sytuacje:

1. Zakup wadliwego produktu
  • porada: prawo do naprawy lub wymiany, jezeli niemożliwe, zmniejszenie ceny lub zwrot pieniędzy
2. Brak zadowolenia z produktu
  • porada: wymiana lub zwrot pieniędzy (tylko w przypadku dobrowolnej zgody przedsiębiorcy)

2. Wynajem samochodów - Możliwe problemy podczas odbioru pojazdu:

1. Cena jest wyższa niż ustalona podczas rezerwacji
  • porada: naleganie na kwotę uzgodnioną w czasie rezerwacji,
    prawo do zwrotu pieniędzy, zapłata z zastrzeżeniem dochodzenie swoich roszczeń w późniejszym czasie

2. Samochód jest niedostępny

  • porada: prawo do innego samochodu za tą samą cenę, prawo
    do obniżenia ceny albo do zwrotu pieniędzy

3. Samochód jest uszkodzony

  • porada: nalezy uzyskać pisemne potwierdzenie uszkodzeń

Możliwe problemy podczas używania samochodu

1. Spowodowanie uszkodzeń

  • porada: wyjaśnienie odpowiedzialności za uszkodzenia
    oraz zaprotokołowanie uszkodzeń niezwłocznie dla wynajmującego
    lub Policji

2. Możliwe trudności ze zwrotem samochodu

  • porada: auto należy zwracać osobiście, uzyskanie pisemnego protokołu, który potwierdza, że auto było użytkowane zgodnie z umową i nie ma uszkodzeń

3. Podróż samolotem - Możliwe problemy

1. Opóźnienie lotu

  • Porada : w zależności od czasu opóźnienia ( 2,3,4 lub 5 godzin) - prawo do informacji, prawo do dostępu do środków komunikacji
    (telefon, fax, internet), prawo do posiłków i napojów, prawo
    do zakwaterowania, prawo do zwrotu pieniędzy i zmiany trasy lotu
    (jeśli opóźnienie przekracza 5 godzin)

2. Odwołanie lotu

  • Porada : prawo do zmiany trasy, prawo do opieki ( informacja,
    posiłki i napoje, zakwaterowanie) lub zwrot pieniędzy

3. Odmowa wpuszczenia na pokład

  • Porada : prawo do innego połączenia lotniczego, prawo do zwrotu pieniędzy, prawo do opieki ( informacja, posiłki i napoje oraz zakwaterowanie), pisemne potwierdzenie faktu przybycia do odprawy we właściwym czasie

4. Zniszczony / niekompletny lub zagubiony bagaż

  • Porada: Protokół Niezgodności Bagażowej (PIR) jest kluczowy dla dalszego dochodzenia roszczeń

4. Podróż pociągiem - Możliwe problemy:

1. Opóźnienie lub odwołanie pociągu

  • Porada: w przypadku opóźnienia w zależności od jego wielkości (opóźnienie ponad 60 minut): prawo do kontynuacji trasy bezpośrednio lub później bez żadnych dodatkowych kosztów, prawo do zwrotu ceny biletu, prawo do opieki (posiłki i napoje), prawo do zakwaterowania

2. Utracone połączenie z powodu opóźnienia lub odwołania

  • Porada: prawo do kontynuacji podróży bez żadnych dodatkowych kosztów lub prawo do powrotu do początkowej stacji i zwrotu kosztów podróży

3. Opóźnienie przyjazdu

  • Porada: pisemne potwierdzenie opóźnienia (w celu uzyskania potem zwrotu biletu)

5. Podróż autokarem - Możliwe problemy:

1. Opóźnienie odjazdu 90-119 minut:

  • Porada: prawo do posiłków i napojów, prawo do zakwaterowania

2. Opóźnienie odjazdu 2 godziny i więcej

  • Porada: prawo do opieki (posiłki i przekąski lub zakwaterowania), prawo do zmiany trasy, prawo do zwrotu ceny biletu i powrotu do początkowego punktu podróży

3. Awaria pojazdu

  • Porada: prawo do zmiany trasy przejazdu do ostatecznego miejsca przeznaczenia na podobnych warunkach

4. Odwołanie:

  • Porada: prawo do opieki (posiłki i przekąski lub zakwaterowania), prawo do zmiany trasy, prawo do zwrotu ceny biletu i powrotu do pierwszego miejsca odlotu

6. Podróż statkiem/promem - Możliwe problemy:

1. Opóźnienie rejsu

  • Porada: prawo do informacji, prawo do zmiany trasy, prawo do pomocy (posiłki i napoje), prawo do zwrotu ceny biletu

2. Opóźnienie zakończenia rejsu

  • Porada: pisemne potwierdzenie opóźnienia: aby uzyskać zwrot
    25/ 50% ceny biletów w zależności od czasu trwania podróży
    (rejsy do 4 godzin - więcej niż 24 godziny)

3. Odwołanie

  • Porada: prawo do informacji, prawo do zmiany trasy, prawo do pomocy (posiłki, przekąski i zakwaterowanie), prawo do zwrotu ceny biletu

7. Hotel - Możliwe trudne sytuacje

1. cena najmu pokoju jest wyższa niż początkowo uzgodniono

  • Porada: konsument ma prawo zapłacić tylko cenę uzgodnioną wcześniej, może również odrzucić propozycję danego pokoju
    i domagać się zwrotu kwoty wpłaconej przy dokonywaniu rezerwacji. Inną możliwością jest uiszczenie płatności przy złożeniu protestu

2. pokój jest nieadekwatny do prezentowanej wcześniej oferty

  • Porada: Konsument ma prawo do: alternatywnego pokoju w tej samej cenie, stosownego obniżenia ceny pokoju, odrzucenia oferty pokoju i uzyskania zwrotu kwoty wpłaconej przy dokonywaniu rezerwacji w hotelu.

3. zarezerwowany pokój nie jest dostępny

  • Porada: Konsument ma prawo do otrzymania alternatywnego pokoju w tej samej cenie. Może też domagać się obniżenia ceny, jeżeli możliwe jest tylko otrzymanie pokoju niższej kategorii. Ponadto, konsument ma prawo do odszkodowania.

opublikowano: 2015-06-17
Komentarze
Polityka Prywatności