Warszawę odwiedzili przedstawiciele Portugal United, portugalskiego stowarzyszenia prywatnych firm promujących swój kraj.
Do Warszawy przyjechali pracownicy portugalskich hoteli i tak zwanych DMC - firm organizujących pobyty zorganizowanych grup turystycznych. Wraz z polskim przedstawicielstwem Turismo de Portugal i portugalskiej linii lotniczej TAP Portugal zorganizowali oni event promujący wyjazdy wypoczynkowe i motywacyjne do Portugalii. W spotkaniu wzięło udział kilkudziesięciu pracowników polskich biur podróży zainteresowanych pogłębieniem współpracy w zakresie turystyki wyjazdowej do Portugalii.
Polscy turyści podbijają Portugalię
Spotkanie otworzyła Ewa Waligórska, product manager warszawskiego przedstawicielstwa Turismo de Portugal, która w krótki i przystępny sposób zaprezentowała turystyczne uroki Portugalii. Zwróciła ona uwagę na fakt, że kraj ten jest niezwykle atrakcyjny dla zagranicznych turystów. Na obszarze kontynentalnej części Portugalii można wyróżnić pięć regionów turystycznych: Porto i Północną Portugalię, Centralną Portugalię, Lizbonę, Alentejo i Algarve. Wiele atrakcji turystycznych oferują również regiony autonomiczne: wyspy Madery i Porto Santo oraz Archipelag Wysp Azorskich. Poszczególne regiony charakteryzują się dużą odmiennością zarówno krajobrazu, jak i kultury, czy kuchni, a nawet win produkowanych w poszczególnych częściach kraju.
Wstępne szacunki wskazują, że ubiegły rok był rekordowy dla portugalskiej turystyki. Od stycznia do końca listopada odnotowano rekordową liczbę zagranicznych gości, których liczba przekroczyła 30 mln. Według szacunków łącznie z grudniem powinno ich być ponad 32 mln.
Polacy doceniają unikatowe walory turystyczne Portugalii i coraz liczniej ją odwiedzają. Potwierdzają to statystyki. Polscy turyści szybko odbudowali swoją pozycję sprzed okresu pandemii wirusa COVID-19 na portugalskim rynku. Już w 2022 r. liczba naszych rodaków odwiedzających Portugalię przewyższyła poziom z 2019 r. Wzrosła też liczba wykorzystywanych noclegów. O ile w 2019 r. Polacy wykorzystali ok. 950 tys. noclegów, to w 2022 r. było ich już 1 mln. W tym roku będzie to ponad 1,3 mln noclegów.
- Roczne przyrosty liczby naszych turystów odwiedzających Portugalię są na poziomie 19% - mówi Ewa Waligórska, product manager warszawskiego przedstawicielstwa Turismo de Portugal.
Już trzeci rok z rzędu polscy turyści są też w czołówce krajów odwiedzających portugalską wyspę Maderę.
Prezentacje portugalskich gości
Dalszą część eventu wypełniły wystapienia przedstawicieli Portugal United. Byli to przedstawiciele Portugal United, stowarzyszenia prywatnych firm z sektora hotelarskiego i turystycznego, które stawia sobie za cel promocję swojego kraju. Mówili oni zarówno o atrakcjach turystycznych różnych regionów Portugalii, jak i o możliwości współpracy z firmami, które reprezentują: sieci hotelowej VIP Hotels, hoteli Lutecia i Londres z Lizbony, a także firm, DMC zajmujących się planowaniem i realizacją różnego typu eventów w Portugalii: konferencji, gal i jubileuszy, festiwali, eventów integracyjnych, premier i różnych innych wydarzeń: Intotravel DMC Portugal oraz Euromar z Madery.
VIP Hotels to portugalska sieć hoteli, założona w 1978 roku. Motto jej działalności to „VIP to TY”
Obecnie dysponuje ona piętnastoma obiektami, które tworzą VIP Hotels Group i działają pod następującymi markami: VIP Grand, VIP Executive, VIP Executive Suites i VIP Inn. Każda z tych marek została stworzona, aby sprostać potrzebom klientów, którzy szukają takich wartości jak: komfort, wysoka jakość usług i znakomita lokalizacja obiektu hotelowego. VIP Hotels Group ma jedenaście obiektów w Portugalii (Lizbona i Ponta Delgada) i cztery w Mozambiku (Maputo, Tete i Beira). Hotele te są idealne dla segmentu wypoczynku i korporacyjnego (takich jak grupy, kongresy, imprezy motywacyjne i inne wydarzenia).
Lutecia Smart Design Hotel to 4-gwiazdkowy designerski obiekt hotelowy w Lizbonie, który został odnowiony w 2020 roku. Oferuje on 9 tematycznych pięter ze 175 pokojami. Większość pokoi posiada panoramiczne widoki na miasto. Hotel dysponuje ponadto 5 salami konferencyjnymi, business center, fitness center, spa and beauty center oraz restauracją i barem. Restauracja fusion serwuje dania à la carte kuchni portugalskiej w nowoczesnej atmosferze. W menu znajdują się także dania wegetariańskie. Lutecia Smart Design Hotel znajduje się w pobliżu tętniącej życiem Avenida de Roma. Do placu Rossio i dzielnicy Baixa można szybko dojechać zieloną linią metra.
Równie ciekawa jest oferta trzygwiazdkowego lizbońskiego hotelu Londres. Jest on położony blisko piaszczystej plaży i stanowi doskonałe miejsce na spędzenie wakacji pełnych słońca. Goście mają do dyspozycji restaurację, w której serwuje się przysmaki kuchni lokalnej i międzynarodowej. Można tu też skorzystać z oferty win z różnych regionów Portugalii. Hotel posiada podgrzewany basen oraz funkcjonalne pokoje, wyposażone we wszystko, czego potrzeba dla udanego wypoczynku. Jest on doceniany za gustowny wystrój i lokalizację. Stanowi on doskonale miejsce na pobyt nie tylko w trakcie rodzinnego urlopu, ale i na wakacje we dwoje czy ze znajomymi. Pobyt w tym hotelu doceniło już wielu Polaków, gdyż znajduje się m.in. w ofercie Itaki.
W Warszawie zaprezentowały się też dwie portugalskie firmy z kategorii DMC (Destination Management Company) zajmujące się planowaniem i realizacją różnego typu eventów: konferencji, gal i jubileuszy, festiwali, wyjazdów integracyjnych, premier i wszystkich innych wydarzeń.
Biuro podróży Euromar z siedzibą w Fuchn, największym mieście Madery, ukierunkowane jest na obsługę klientów grupowych odwiedzających największą portugalską wyspę. Oferowało ono pomoc polskim biurom podróży w przygotowaniu pobytów na wyspie, organizacji programów zwiedzania, wycieczek, specjalnych wydarzeń oraz zajęć na świeżym powietrzu z kreatywnymi pomysłami. Madera jest miejscem wielu ciekawych wydarzeń, które odbywają się tu przez cały rok, w tym światowej sławy imprezy sylwestrowej, Festiwalu Kwiatów, Karnawału, czy Festiwalu Wina.
Podobny zakres usług oferowała inna firma z kategorii DMC - Introtravel Portugal. W odróżnieniu od firmy Euromar jej zakres działania obejmuje teren całej Portugalii.
Z TAP Portugal można polecieć na cały świat
Portugalski event zakończyła prezentacja Jana Bartosika, z firmy Aviareps, który zaprezentował ofertę linii lotniczej TAP Portugal. To narodowy portugalski przewoźnik lotniczy posiadający niezwykle ciekawą siatkę połączeń. W 2024 r. przewiózł on ok. 16 mln pasażerów i 92 tys. ton ładunków cargo. Siatka lotów obejmuje ponad 80 połączeń. Loty realizowane są flotą składającą się z ponad 90 maszyn różnego typu. Głównie są to samoloty Airbus oraz Embraer. Od wielu lat realizowany jest proces wycofywania z użytkowania starszych samolotów i zastępowania ich nowymi, nowoczesnymi maszynami o mniejszej emisji CO2. Od 2019 r. trasy długodystansowe są obsługiwane w prawie 100% samolotami nowej generacji w wersji NEO.
Tygodniowo TAP Portugal wykonuje 1076 lotów na 89 trasach do 31 krajów. Są to nie tylko europejskie połączenia lotnicze (645 lotów do 17 krajów), ale także do Afryki (80 lotów do 9 krajów) i do Ameryki Północnej (77 lotów do 3 krajów) oraz Ameryki Centralnej i Południowej (87 lotów do 2 krajów). Wśród ciekawszych połączeń długodystansowych należy wymielić loty do Brazylii i Wenezueli w Ameryce Południowej, a także do San Francisco, Los Angeles, Cancun, Miami, Waszyngtonu, Nowego Yorku, Newark, Bostonu, Chicago, Toronto i Montrealu w Ameryce Północnej.
Bardzo ciekawą usługą jest stopover, czyli bezpłatny postój w Portugalii przy lotach dalekodystansowych. To bezpłatna przerwa w podróży (w Lizbonie lub Porto), która może trwać do 10 dni. W jej trakcie można zwiedzać miasta, w których się zatrzymaliśmy. Można też zwiedzać pozostałe regiony Portugalii, korzystając z 25-procentowej zniżki na loty krajowe TAP Portugal.
Zapraszam czytelników do obejrzenia w galerii 30 zdjęć z tego wydarzenia.
Jerzy Niemociński