Kim są pasażerowie korzystający z usług Kraków Airport?

Foto. Krakow Airport
Foto. Krakow Airport

Młodzi, czy raczej w średnim wieku? Studenci czy menadżerowie?

Wolą przyjechać swoim samochodem, czy skorzystać z pociągu? Jaki moment na lotnisku uważają za najbardziej stresujący? Najświeższy raport Customer Experience przygotowany przez Kraków Airport przynosi odpowiedź na te pytania.

Tylko w ubiegłym tygodniu pomiędzy 28 lipca a 3 sierpnia z usług Kraków Airport skorzystało 297 282 pasażerów. Aby wspomnienia z podróży z i do Krakowa były jak najmilsze oraz aby sprostać oczekiwaniom pasażerów, Kraków Airport – jako członek ACI Europe – regularnie analizuje profil podróżnego i zbiera opinie dotyczące jakości świadczonych usług.

Kto według reportu za drugi kwartał 2025 roku najczęściej korzystał z krakowskiego lotniska?

Okazuje się, że najczęściej na krakowskim lotnisku gościliśmy młodych ludzi, w wieku 20 – 29 lat. To aż 37,7 proc. wszystkich pasażerów. Drugą grupą wiekową byli podróżni w wieku 30 – 39 lat (25,1 proc). Najrzadziej podróżowali seniorzy powyżej 60. roku życia – niecałe 4 proc. wszystkich podróżnych.

W grupie najliczniej podróżujących (20 – 29 lat) kobiety stanowiły ponad 60 proc. W grupach 30 – 39 lat i 40 -49 lat przewagę mieli panowie, odpowiednio 56 i 65 procent. W grupie seniorów proporcje się wyrównują. Równie często z podróży lotniczych korzystały kobiety jak i mężczyźni.

Jak wynika z raportu największy odsetek respondentów (53,4 proc) deklarował wykształcenie wyższe. Ponieważ największą grupę pasażerów stanowili młodzi ludzi, więc najczęściej wskazywanym stanowiskiem zawodowym był uczeń/student. Tak wskazało aż 24 proc. pasażerów. Drugą pod względem liczebności grupą byli pracownicy biurowi i usług (16,5 proc). 5 proc podróżujących to emeryci.

Jeżeli weźmiemy pod lupę narodowość pasażerów w Kraków Airport to zdecydowaną większość stanowili Polacy – 76 proc. Z tej grupy 64 proc. stanowili mieszkańcy Małopolski, a 12 proc. mieszkańcy województwa śląskiego. Pasażerowie Kraków Airport wskazywali też jako miejsce swojego zamieszkania województwa świętokrzyskie i podkarpackie (po 6,3 proc), dolnośląskie (4,7 proc), a także lubelskie, pomorskie, mazowieckie, lubuskie, opolskie i łódzkie.

Z usług Kraków Airport korzystali też obywatele Wielkiej Brytanii (5 proc.), Ukrainy (2,5 proc), a następnie Niemiec, Francji i Stanów Zjednoczonych.

Cel podróży, czy cena?

Zdecydowanie najczęściej wybieranym w drugim kwartale tego roku sposobem dojazdu na lotnisko był pociąg. Ten środek transportu wybrało 31,6 proc. Pozostali pasażerowie korzystali z taksówki (23,7 proc), samochodu (21,5), transportu prywatnego (12,3 proc) i autobusu (9,8).

Najwięcej podróżnych, zgodnie z zaleceniami przybywało na lotnisko 2-3 godziny przed odlotem. To 54 proc wszystkich podróżujących. 36 proc. na lotnisko dotarło 1-2 godziny przed odlotem. Zaryzykowało i dotarło na lotnisko niecałą godzinę przed startem samolotu jedynie 1,7 proc. podróżnych.

Najpopularniejszym powodem podróży wśród pasażerów w drugim kwartale tego roku był citybreak. Taki cel zadeklarowało 61 proc. podróżnych w przedziale wiekowym poniżej 20 lat, 44 proc. w grupie 20- 29 lat i 20 proc. w grupie 50-59 lat. W grupie 40 – 49 lat dominującym powodem podróży był powrót do domu. W grupie seniorów powyżej 60. roku życia – wyjazd do rodziny.

20 proc. podróżujących zadeklarowało, że jest to ich pierwsza podróż z Krakowa. Jednocześnie 21 proc. ankietowanych z Krakowa podróżowało już więcej niż 10 razy.

Jak wynika z raportu, 62 proc. ankietowanych wybrało podróż lotniczą bez przesiadek. 60 proc. podróżowało jedynie z bagażem podręcznym, a 40 proc. z bagażem rejestrowanym. 77 proc. podróżnych wybierało doprawę on-line, a 23 proc. – odprawiało się na lotnisku.

Najczęściej wskazywanym elementem wpływającym na wybór rejsu okazał się być dogodny kierunek lotu (35,5 proc). Niższa cena znalazła się na drugim miejscu (24 proc. wskazań). Po 13 proc. pasażerów wskazywało też dogodną godzinę lotu oraz dogodny dzień tygodnia. Jest to znacząca zmiana w porównaniu z poprzednimi raportami, w których najważniejszym elementem wpływającym na wybór lotu była najniższa cena.

Stres wcale nie taki duży

W badaniu zmierzono także emocje towarzyszące pasażerom w kluczowych momentach pobytu na lotnisku: check-in, podczas kontroli bezpieczeństwa, oczekiwaniu w gate oraz podczas wejścia na pokład. Zaskoczenia nie było: jak się okazuje najbardziej stresującym dla pasażerów momentem jest przejście przez kontrolę bezpieczeństwa. Wyniki te są spójne z badaniami IATA, w których pasażerowie z całego świata wskazują punkty kontroli bezpieczeństwa jako jedno z najbardziej stresujących miejsc na lotnisku. Z kolei poziom szczęścia najwyższy jest w chwili wejścia na pokład samolotu. Jednak zdecydowana większość pasażerów przyznaje, że do poszczególnych etapów podróży przed odlotem podchodzi bez emocji.

Pasażerowie odpowiadali też na pytania „Jak się czujesz w tym momencie na tym lotnisku”. W skali 1-5 najlepiej zostało ocenione poczucie bezpieczeństwa – na poziomie 4,16.

Z ankiet wynika, że dla pasażerów najważniejsze są: łatwość dotarcia na lotnisko, łatwość przejścia przez kontrolę bezpieczeństwa, łatwość orientacji na lotnisku, komfort oczekiwania w gate oraz czas oczekiwania na kontrolę bezpieczeństwa.

  • Zebrane opinie pasażerów pomagają nam wybrać priorytety, jeżeli chodzi o modernizację naszej infrastruktury – podkreśla Łukasz Strutyński, prezes zarządu Kraków Airport. – Przede wszystkim, dzięki nowemu sprzętowi i większej liczbie pracowników Służby Ochrony Lotniska udaje nam się skracać czas oczekiwania na kontrolę bezpieczeństwa. Monitorujemy czas oczekiwania i robimy wszystko, by był ja najkrótszy. Z danych wynika na przykład, że w ubiegłym tygodniu, gdy z naszych usług korzystało prawie 300 tysięcy pasażerów średni czas oczekiwania na kontrolę bezpieczeństwa wyniósł 18 min. Staramy się na bieżąco poprawiać też inne elementy, na które zwracają uwagę pasażerowie – stąd remonty sanitariatów, czy kolejne udogodnienia w terminalu, które mają sprawić, by oczekiwanie na lot było bardziej komfortowe.

JEN/mat.pras.


opublikowano: 2025-08-08
« powrót
Komentarze
Polityka Prywatności