W 2010 roku do Polski na leczenie przyjechało ok. 250 tysięcy pacjentów z zagranicy. Już na początku kolejnego roku ich liczba zwiększyła się o ok. 20%, natomiast koniec 2011 r. przyniósł następujący rezultat: ponad 300 tysięcy turystów medycznych w Polsce. Jak widać, nie bez powodu Ministerstwo Gospodarki uznało ten sektor usług za jeden z piętnastu, które mają największy potencjał i perspektywy rozwoju, wpisało na listę specjalności eksportowych i objęło wsparciem w ramach „Branżowych programów promocji”.
Czynnikiem determinującym do odbycia podróży za zdrowiem są przede wszystkim względy ekonomiczne, ale coraz częściej także jakość oraz dostępność usług medycznych. Jeśli w innym państwie za ten sam komplet usług zapłacić można kilkakrotnie mniej, dlaczego by się do niego nie wybrać? Na leczeniu w Polsce można sporo zaoszczędzić. Ceny niższe o 35 – 80% wobec usług, które świadczy się w krajach Zachodu rekompensują nawet trudy podróży. Zwłaszcza, że Polska kompleksy ma już dawno za sobą – w tej chwili jakość lecznictwa stoi na najwyższym poziomie.
Najpopularniejsze usługi zdrowotne w Polsce
Największym powodzeniem wśród zagranicznych pacjentów cieszą się usługi
stomatologiczne. Obok stomatologii dużą popularnością cieszy się również
bogata oferta ośrodków sanatoryjno wypoczynkowych, a także SPA &
Wellness. Obecnie stajemy się centrum zdrowia, odnowy biologicznej,
medycyny estetycznej i wysokiej jakości odpoczynku! Jednym słowem
specjalizujemy się.
Inne dziedziny, które przyciągają turystów medycznych z całej Europy
właśnie do Polski to: chirurgia plastyczna, ortopedia, rehabilitacja,
okulistyka, a także takie, gdzie nie możemy mówić już o masowych
przyjazdach: kardiologia, bariatria, czy urologia. Oczywiście im większy
stopień skomplikowania zabiegu i jego unikalności tym trudniej to
promować z powodu wymaganej specjalistycznej wiedzy i dużych kosztów
jednostkowych. Innowacyjna platforma turystyki medycznej Medi-tour.pl
będzie również wkrótce publikować statystyki dla prasy z jakich krajów
jest najwięcej zapytań i o co najczęściej pytają pacjenci.
Moda na Polskę. Hotele SPA i Uzdrowiska
Hotele i pensjonaty, w których zatrzymują się pacjenci (także i ci
przybywający do Polski na dłużej w ramach wczasów leczniczych lub SPA)
dbają o zapewnienie swoim gościom wygody i atrakcji. Swoim wysokim
luksusem przyciągają coraz więcej obcokrajowców, stoją na światowym
poziomie i bez kompleksów konkurują z Europą zachodnią. Niewątpliwie
branża odkryła dla siebie Internet i dzięki niemu pozyskuje nowych
klientów. Mówimy poprzez strony internetowe, mówimy wieloma językami,
mówimy najskuteczniejszym językiem na świecie: ceną! Jesteśmy i
komunikatywni i nowocześni, jesteśmy blisko. Internet stał się głównym
medium branży turystyki leczniczej, uzdrowiskowej, a także
SPA&Wellness.
Promocja polskich placówek medycznych za granicą
Najlepiej wypromowanymi regionami są województwa z oczywistych względów
przygraniczne. Tamtejsze placówki coraz częściej budowane są z myślą o
zagranicznym pacjencie, a Ci coraz chętniej z nich korzystają.
Polska ma szanse na to, żeby wybić się ponad inne kraje w dziedzinie
turystyki medycznej. Potrzeba na to czasu i podjęcia odpowiednich
działań promocyjnych. W tej chwili największymi konkurentami dla naszego
kraju są Węgry oraz Czechy, już w połowie lat 90 zajęły się zakrojonymi
na szeroką skale kwestiami marketingowymi. Szanse Polski wyrównał
Internet, gdyż jest to jedyne miejsce i jedyne medium, które pozwala na
dotarcie do masowego pacjenta. Należy zaznaczyć że w rozwój sektora
turystyki medycznej efektywnie i na własną rękę włączają się placówki
medyczne, otwierają zagraniczne punkty konsultacyjne, a także promują
się w Internecie, jest to jednak, kropla w morzu potrzeb. By
zainteresować obcokrajowców globalnie, należy pokazać, że w Polsce jest
wiele doskonałych placówek w wielu różnych częściach kraju i dać
pacjentom możliwość ich wyboru. Mamy nadzieję, że wielojęzyczna
platforma Medi-tour.pl walnie się do tego przyczyni.
źródło: TRAVEL TRADE GAZZETTE