Przegląd latarni morskich w Polsce

Nad polskim morzem działa obecnie 17 latarni morskich. Są one ważnymi punktami orientacyjnymi dla statków. Cieszą się też dużym zainteresowaniem wśród turystów.

Znaki nawigacyjne w postaci latarni morskich istniały już w starożytności. Pierwsza wzmianka o  kolumnach, w których rozpalano ogień, a które ułatwiały szczęśliwy powrót do domu z niebezpiecznych morskich wojaży, pojawiła się w 400 r. p.n.e. i pochodziła z Aten. Na terenie Polski, pierwsza latarnia powstała najprawdopodobniej w X wieku. 
Dzisiaj, wzdłuż polskiego wybrzeża, funkcjonuje  17 latarni morskich umiejscowionych kolejno: w Świnoujściu, Kikut k/Wisełki, Niechorzu, Kołobrzegu, Gąskach, Darłowie, Jarosławcu, Ustce, Czołpinie, Stilo, Rozewiu, Jastarni, na Helu, w Sopocie, Gdańsku Porcie Północnym i Nowym Porcie oraz w Krynicy Morskiej na wschodnim wybrzeżu. Są one nie tylko znakami nawigacyjnymi, ale również obiektami, które warto umieścić na liście miejsc wartych odwiedzenia.

Jedna z najciekawszych polskich latarni, to z pewnością Latarnia Moska Świnoujście. Jest to największa latarnia nad polskim morzem, a także jedna z większych w Europie. Wieża ma 64 metry wysokości, a na jej dach prowadzi około 300 krętych schodów. Budowę rozpoczęto w 1854 roku, trwała ona trzy lata. Latarnię wzniesiono na planie ośmioboku, do budowy wykorzystano żółtą cegłę. W latach 1902-1903 przeprowadzono gruntowny remont wieży. Zmieniono wtedy kształt latarni z ośmiokątnego na okrągły. 

Latarnia pełni obecnie funkcję radiolatarni. Jest istotnym znakiem dla statków płynących do Świnoujścia i Szczecina. Z powodu trudnych warunków nawigacyjnych na Świnie, latarnia, oprócz światła białego, emituje także światło czerwone. Obok wieży znajdują się dwa ceglane budynki. Dawniej mieszkali tu latarnicy wraz ze swoimi rodzinami. Teraz w budynku znajdują się urządzenia radiolatarni. Latarnia jest dostępna dla turystów. W muzeum znajdującym się w latarni zobaczyć można na przykład strój nurka o wadze 70 kg z butlami po 12 kg. Przed wejściem do muzeum stoją stare łodzie rybackie.

Na uwagę zasługuje też Latarnia Hel, która znajduje się tuż przy samym końcu Półwyspu Helskiego. Stanowiła ona ważny punkt orientacyjny na szlaku portu do Gdańska. Latarnię wybudowano w 1826 roku. Ośmiokątna wieża miała około 42 metrów wysokości. Zasilano ją olejem rzepakowym. W 1926 roku zamontowano w latarni pierwszą lampę naftową. Na ścianie wieży zobaczyć można tablicę, która upamiętnia wizytę w latarni Marszałka Józefa Piłsudskiego.

Kilkanaście dni po rozpoczęciu II wojny światowej, 19 września 1939 roku, latarnię wysadzili polscy saperzy. Chcieli oni utrudnić namierzenie celów przez niemieckiego wroga. Jeszcze w czasie okupacji niemieckiej latarnia została odbudowana przez mieszkańców Helu w ciągu siedmiu miesięcy. Przesunięto wtedy jej fundamenty o około 10 metrów od miejsca, gdzie znajdowała się pierwotnie.

W latach 90., pozbawiona nadzoru latarnia, została zdewastowana przez wandali. W 2001 roku przeprowadzono gruntowny remont. Obecnie światło latarni widoczne jest nawet z odległości 18 metrów, dlatego można ją łatwo dostrzec od strony otwartego morza, a także od strony ujścia Wisły. Latarnia jest doskonałym punktem widokowym, można z niej podziwiać widok na Trójmiasto.

Latarnia Morska Rozewie znajduje się na przylądku Rozewie, pomiędzy Latarnią Morską Stilo a Latarnią Morską Jastrania. Jest to właściwie kompleks dwóch latarni.

źródło: TTG Polska

ostatnia zmiana: 2012-05-28
Komentarze
Polityka Prywatności