Wybory internautów w styczniu 2011 roku

Nie zaczęło się dobrze. Po dwóch trudnych latach branża turystyczna liczyła na rok odbicia. Tymczasem już w pierwszym miesiącu mamy kolejne problemy. Ze sprzedaży czasowo wypadły dwa z pięciu topowych kierunków, Egipt i Tunezja. W dodatku wszystko dzieje się w najważniejszym miesiącu przedsprzedaży oferty letniej, kiedy zazwyczaj touroperatorzy potrafią i chcą sprzedać nawet 30 proc. swojej oferty.

Mimo mieszanki sezonowej, w której jednocześnie kupujemy oferty przedsprzedażowe na lato 2011, propozycje zimowe oraz atrakcyjne oferty egzotyczne, wciąż najczęściej podróżujemy w parach. W styczniu takie rezerwacje założyło u nas 58 proc. klientów. To o 5 punktów procentowych więcej niż w tym samym miesiącu 2010 roku.

W rocznym obrazie porównawczym, o jeden punkt procentowy, z 5 na 4 proc., spadły wyjazdy singli oraz 6 na 5 proc., wyjazdy w składzie osobowym 2+2 (rodzice i dwoje dzieci).

Na tym samym, 14 proc. poziomie, utrzymały się podróże w składzie rodzinnym 2+1 (rodzice i jedno dziecko). Podobnie stały, rok do roku, 2 proc. wynik notują wyjazdy w małych grupach składających się maksymalnie z 5 osób.

Styczeń prezentuje lekką korektę cenową. Rok temu średnia wartość dokonywanej za pośrednictwem Wakacje.pl i EasyGo.pl rezerwacji wyjazdowej wynosiła 5533 zł. W tym roku odnotowano 102 zł podwyżki i średnią wartość rezerwacji w wysokości 5635 zł.

Po oferty najdroższe, w cenie powyżej 5 tys. zł za rezerwację sięgnęło w styczniu 45 proc. klientów. Dokładnie tyle samo ile przed rokiem. Na drugim miejscu znalazły się, tradycyjnie (powtarzająca się tendencja) rezerwacje z przedziału cenowego 3-4 tys. zł. Takie propozycje wybrało 18 proc. klientów i jest to spadek o jeden punkt procentowy w stosunku do stycznia 2010.

Przede wszystkim na tydzień. W styczniu tego roku 57 proc. kupujących klientów Wakacje.pl i EasyGo.pl wybrało 7-dniowe oferty wypoczynkowe. To o 4 proc. mniej niż przed rokiem.

Jednocześnie tyle samo klientów, 31 proc., ponownie wybrało wakacje 14-dniowe. Beneficjentem 4 proc. spadku tygodniówek są więc wyjazdy w innych, mniej standardowych okresach pobytowych.

Warto już teraz zapowiedzieć, że tegoroczny sezon przyniesie długo oczekiwane, a bardzo popularne na zachodzie Europy, zmiany w tym zakresie. Już teraz rezerwować możemy wyjazdy m.in.: na 5, 9 i 12 dni.

Stało się to, czego w branży turystycznej nikt nie chciał. Zawrzało na szczycie listy kierunkowej w POP turystyce. Tunezja znalazła się zupełnie poza styczniowym TOP 5. Egipt co prawda wciąż pozostaje liderem wyborów, ale jego 13 proc. stratę, rok do roku, trudno pominąć milczeniem.

Awansują za to kierunki, wskazywane przez Wakacje.pl i EasyGo.pl na beneficjentów najbliższego sezonu. Turcja już w styczniu zyskała uznanie 16 proc. internetowych klientów i zajęła drugie miejsce miesięcznego podsumowania. Warto przy tym zauważyć, że Turcja podwoiła swój ubiegłoroczny, 8 proc., wynik sprzedażowy. W górę, na trzecią pozycję, wskoczyła Hiszpania z 12 proc. udziałem w sprzedaży. Jeszcze rok temu zajmowała ona czwartą pozycję zestawienia z 7 proc. udziałem sprzedażowym.

Po ubiegłorocznej stracie, w górę zaczyna piąć się ponownie Grecja. 11 proc. udział w styczniowej sprzedaży napawa optymizmem i jest on o 5 punktów procentowych lepszy niż przed rokiem. Cała branża mocno trzyma kciuki za Helladę i jej ponowny wzrost sprzedażowy.

Listę styczniowego TOP 5 w zakresie POP turystyki zamykają Włochy z 7 proc. udziałem w sprzedaży. Gorszym o 2 punkty procentowe, niż przed rokiem.

Styczeń rozpoczyna drugą połowę ścisłego sezonu turystyki egzotycznej. Od samego początku na pozycji lidera mocną pozycję zajęła Kenia. Nie inaczej jest w styczniu. Walory i atrakcje prawdziwego czarnego lądu postanowiło sprawdzić 31 proc. internetowych klientów naszych portali. To aż jedna trzecia całego parytetu turystyki egzotycznej. Trudno się dziwić tak dobrym wynikom środkowo-afrykańskiego kierunku, kiedy jego imprezy zaczynają się już od 3,5 tys. zł za osobę.

Na drugie miejsce egzotycznego zestawienia wskoczyły Indie, poprawiając swój ubiegłoroczny wynik równo o 100 proc. W tym roku, styczniowe zakupy w tym kierunku wybrało 22 proc. klientów Wakacje.pl i EasyGo.pl, rok wcześniej 11 proc. Trzecie miejsce podsumowania zajęła wciąż bardzo lubiana przez Polaków Dominikana, z wynikiem 18 proc. To aż o 10 punktów proc. lepiej niż przed rokiem.

Czwarta pozycja w minionym miesiącu należy do Sri Lanki z 9 proc. wynikiem, a piąte miejsce zestawienia egzotycznego TOP 5 przypada w styczniu Meksykowi, z 6 proc. udziałem w sprzedaży.

Styczeń to kolejny miesiąc, który przeplata kierunki całoroczne, zimowe i letnie. W obrazie porównawczym zdecydowanie widać już rosnącą pozycję oferty na najbliższe lato. Opierając się o zestawienie najpopularniejszych kierunków POP turystycznych w styczniu, sprawdziliśmy, które hotele cieszą się tam największą popularnością.

Źródło: dziennikturystyczny.pl

Foto: dlamnieciekawe3.blox.pl


ostatnia zmiana: 2011-02-09
Komentarze
Polityka Prywatności