Kraków przyciąga turystów
W Krakowie znów rozpoczyna się turystyczny boom. Pod koniec 2010 r. liczba osób odwiedzających miasto skoczyła do rekordowego poziomu 8,1 mln. To wynik lepszy niż w roku 2007, sprzed kryzysu, kiedy przyjezdnych pod Wawelem było 8 milionów. Dobry wynik Kraków zawdzięcza głównie turystom krajowym i jednodniowym wycieczkom.
Miasto jednak musi się postarać przyciągnąć więcej
cudzoziemców i zatrzymać ich na nocleg. Ich liczba utrzymuje się na
stałym poziomie ok. 2 mln rocznie. Urzędnicy szykują atrakcje, które
mają promować Kraków i pomóc w jego zwiedzaniu. W internecie będzie
można m.in. iść na wirtualny spacer po mieście.
Patrząc na wynik z 2010 r., eksperci twierdzą, że obecny rok może przynieść skok w liczbie turystów.
- Mamy tendencję wzrostową, choć miniony rok był trudny dla turystyki.
Była katastrofa w Smoleńsku, chmura wulkanicznego pyłu i powodzie -
wymienia Paweł Mierniczak, dyrektor Małopolskiej Organizacji
Turystycznej. - Liczba turystów powinna teraz rosnąć, szczególnie że
ogłoszono beatyfikację Jana Pawła II. Ludzie będą pielgrzymować do
miejsc z nim związanych.
Kraków ma też i inne, nowe magnesy na turystę. Pod koniec minionego roku
otwarto muzeum w Sukiennicach i podziemia Rynku. Zaczęła działać też
fabryka Schindlera. - Te miejsca jeszcze nie mogły przyciągać turystów w
minionym roku. Teraz to się zmieni - przewiduje dyrektor MOT.
Do tego dojdą imprezy związane z prezydencją Polski w Unii, a w maju ma zostać otworzone nowe Muzeum Armii Krajowej.
Z kolei urzędnicy miejscy pracują nad unowocześnieniem oferty
turystycznej. Jeszcze przed sezonem ma być gotowa specjalna aplikacja na
telefony komórkowe. Kiedy turysta zrobi aparatem w komórce zdjęcie
zabytku, program komputerowy prześle mu jego opis. - Pracujemy nad
poszerzaniem oferty, wykorzystując nowinki techniczne. Nie chcemy
odstawać od europejskich metropolii - mówi Filip Szatanik, wicedyrektor
Wydziału Informacji Urzędu Miasta.
Tymczasem miasto już wyłoniło wykonawcę, który stworzy tzw. wirtualny
spacer po mieście. Będzie to 750 panoram różnych atrakcyjnych miejsc,
które będziemy oglądać w sieci. Koszt wykonania spaceru to 220 tys. zł.
Ma zachęcać turystów do pakowania walizek i przyjeżdżania pod Wawel.
Źródło: ttg.com.pl
ostatnia zmiana: 2011-11-11