1 stycznia 2024 r. Polskie Linie Lotnicze LOT obchodziły 95-lecie działalności, będąc dziś jedną z najstarszych działających linii lotniczych na świecie.
LOT
jest jednym z najważniejszych symboli polskiego lotnictwa, a znak
żurawia to nie tylko rozpoznawalne logo, ale przede wszystkim
obietnica komfortu i dobrej, bezpiecznej podróży.
W
najbliższych latach LOT będzie konsekwentnie podążał ścieżką
rentownego rozwoju, realizując założenia ogłoszonej strategii na
lata 2024 –
2028.
Początki PLL LOT na światowym niebie
1
stycznia 1929 roku rozpoczęły działalność „Linje Lotnicze
LOT”. Spółka powstała z połączenia dwóch prywatnych
przewoźników: Aerolotu i Aero, tworząc tym samym jedną z
najstarszych, ciągle działających linii lotniczych na świecie. W
tym samym roku jeden z najwybitniejszych grafików, Tadeusz
Gronowski, zaprojektował logo PLL LOT – stylizowaną
sylwetkę żurawia wpisaną w okrąg, który jest symbolem
przewoźnika nieprzerwanie od 95 lat.
20-lecie
międzywojenne to czas spektakularnego rozwoju LOT-u. Pod wodzą płk.
Wacława Makowskiego linia pozyskiwała nowe samoloty oraz
uruchamiała połączenia, łącząc w tym czasie w ramach Linii
Bałtyckiej miasta na trasie od fińskich Helsinek aż po Lyddę w
Izrealu.
W 1938 roku, dyrektor Makowski, jako dowódca i
pierwszy pilot, dokonał przelotu o długości 24 850 km z Burbank k.
Los Angeles do Warszawy. Przelot był próbą dla planowanego na 1940
r. regularnego połączenia z Warszawy do Ameryki Północnej, a
zrealizowany został nowo zakupionym samolotem Lockheed L-14H Super
Electra o znakach SP-LMK.
Po zakończeniu II wojny
światowej PLL LOT odrodziły się na nowo, jednak jako przewoźnik
zza żelaznej kurtyny ograniczały się tylko do obsługi kierunków
istotnych z punktu widzenia ówczesnych władz. Ważnym momentem było
nabycie przez LOT maszyn dalekodystansowych typu IŁ-62, dzięki
którym przewoźnik uruchomił 50 lat temu połączenia do
najważniejszych ośrodków Polonii w Kanadzie i Stanach
Zjednoczonych. Pod koniec lat 80. w PLL LOT nadeszła kolejna istotna
zmiana. Przestarzałe radzieckie konstrukcje były stopniowo
zastępowane przez nowoczesne amerykańskie samoloty – najpierw
Boeingi 767, później 737. Równocześnie pięcioosobowe załogi
kokpitowe zostały ograniczone do załóg dwuosobowych. Flotę
regionalną uzupełniły debiutujące wówczas samoloty regionalne
Embraera, a w 2013 roku przewoźnik podjął decyzję o zastąpieniu
Boeingów 767 najnowocześniejszym samolotem szerokokadłubowym na
świecie – Boeingiem 787 Dreamliner.
Polskie Linie Lotnicze LOT dzisiaj i jutro
Dziś PLL LOT są jednymi z najstarszych linii lotniczych na świecie, których doświadczeni piloci każdego dnia wzbijają w niebo nowoczesne i wygodne samoloty, umożliwiając pasażerom bezpieczne i komfortowe podróżowanie. Z roku na rok prężnie poszerzają swoją siatkę połączeń o nowe kierunki i udowadniają, jak ważne jest to, z kim podróżujesz, z dumą promując polską gościnność i tradycję.
– Tegoroczny jubileusz PLL LOT jest powodem do dumy i doskonałą okazją do podziękowania wszystkim, którzy na przestrzeni już blisko stulecia tworzyli naszą firmę. Znajdując oparcie w doświadczeniach i dokonaniach przeszłych dekad, LOT patrzy w przyszłość. Przed nami wiele wyzwań i trudnych decyzji na bardzo konkurencyjnym globalnym rynku, gdzie margines błędu jest naprawdę niewielki. Czekają nas m.in. decyzje flotowe oraz zabezpieczenie zasobów ludzkich i infrastrukturalnych, umożliwiających kontynuację rentownego wzrostu narodowego przewoźnika. Rok 2023 udowodnił, że LOT jest nowoczesną firmą, która potrafi osiągać świetne wyniki. Realizacja ogłoszonej strategii firmy na lata 2024 – 2028 wymagać będzie wieloletniej, uważnej polityki handlowej i żelaznej dyscypliny kosztowej – mówi Michał Fijoł, prezes zarządu Polskich Linii Lotniczych LOT.
W kolejnych latach firma planuje skupić się na realizacji założeń strategii na lata 2024 – 2028. Polskie Linie Lotnicze LOT będą miały więcej nowoczesnych samolotów i otworzą kolejne, rentowne połączenia. W ramach odpowiedzialności społecznej przewoźnik skupi się na transformacji w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz współpracy ze środowiskiem naukowo-akademickim, światem biznesu i wsparciem rozwoju rynku turystycznego.
JEN/mat.pras.