Hotele stawiają na styl fit

Rosnąca w Polsce moda na aktywność fizyczną oraz zdrowe odżywianie na dobre zmienia oblicze turystyki. Wysoki standard pokoi czy piękne widoki już dawno przestały wystarczać bo tzw. healthy lifestyle, już na stałe zintegrowany z podróżami wielu osób, coraz bardziej kieruje wyborem noclegów w hotelach. I dziś, właściciele polskich obiektów cztero i pięciogwiazdkowych praktycznie w standardzie oferują strefę wellness i Spa.

Dobre prognozy

Gości hotelowych przyciąga dziś wiele - obok Spa pytają o siłownię, zajęcia fitness czy możliwość ćwiczenia jogi. Przyciąga ich również oferta naturalnych kosmetyków czy zbilansowane posiłki. Jednym słowem popularność wzbudza holistyczne podejście, które zapewni jednocześnie regenerację sił jak i pozwoli choć na chwilę odciąć się od zwykłej codzienności. Hotele nadganiają globalny trend w szybkim tempie - z badań prowadzonych przez Fundację Spa, wynika, że 70 proc. ankietowanych hoteli Spa w Polsce już posiada salę relaksu oraz siłownię lub salę fitness. Z kolei najczęściej oferowane zabiegi wellness przez to programy wyszczuplające - ma je w ofercie 75 proc. hoteli Spa. Jednak, według specjalistów, dwa czynniki zadecydują dziś o sukcesie strefy wellness w każdym hotelu - obok wysokiej klasy sprzętu do ćwiczeń konieczna jest również wiedza, czego fit turyści oczekują w takich ośrodkach. A gra jest warta świeczki, bo sam segment wellness jest wyceniany na około 440 mld dolarów, co stanowi 14 proc. całego światowego rynku turystyki. W dodatku rozwija się w dość szybkim tempie - średnio 9 proc., o 50 proc. więcej niż w innych gałęziach turystyki. Zatem, według raportu przygotowanego przez nowojorską organizację badawczą SRI International na zlecenie Global Spa & Wellness Summit, wartość rynku wellness sięgnie do prawie 700 mld USD do 2017 r.

Z kolei Polska, według SRI International oraz Global Wellness Institute, znalazła się na 19. miejscu w grupie 20 najlepszych światowych rynków Spa, oferując prawie 1 tys. różnych obiektów Spa, z przychodami rzędu 0,72 mld USD (2013 r.). A prognozy wyników na kolejne lata są bardzo obiecujące.

Sposób na hotel

Według serwisu TripAdvisor, 53 proc. ankietowanych turystów stara się podejmować aktywność fizyczną w czasie podróży, przy czym 31 proc. z nich chce utrzymać fitnessowy reżim a 28 proc. unika w ten sposób przyrostu wagi. Ponadto ok. 90 proc. turystów poszukujących oferty Spa i wellness chce przede wszystkim odpocząć od codziennego stresu podczas urlopu. A według portalu HotelNewsNow, turyści wellness, są w stanie wydać o 130 proc. więcej, niż przeciętny podróżny. Według tych samych danych, aż 27% aktywnych turystów ćwiczy w swoim pokoju - najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy jest brak strefy fitness lub siłownia, która nie spełnia oczekiwań.

- Na polskim rynku od kilkunastu lat rozwija się trend związany z wellness, czyli dbałością o zdrowie, dobre samopoczucie, sylwetkę i urodę. W W ostatnich latach świadomość, czym jest wellness i jak bardzo jest potrzebne w życiu, wyraźnie wzrosła. Dostrzegamy, że nie tylko praca jest istotna ale równie ważne jest nasze zdrowie a aktywność fizyczna i dbałość o kondycję oraz urodę pomagają nam w tym. Kupujemy coraz więcej akcesoriów, butów i ubrań sportowych, a dla wielu Polaków, fitness stał się sposobem na życie. Polacy stają się bardziej aktywni fizycznie, w czym upodabniają się do bogatszych sąsiadów w Europie Zachodniej - to jest naturalny trend. Oceniam, że polski rynek wellness rośnie o kilkanaście procent rocznie, czyli bardzo intensywnie. Widać to najwyraźniej na przykładzie rynku hotelowego. Obecnie żaden z czterogwiazdkowych hoteli nie może sobie pozwolić na to, by nie oferować gościom strefy Spa czy wellness. Takie usługi stały się standardem, bo Polacy powszechnie ich oczekują - opowiada Dominik Śliwowski, członek zarządu ITP. S.A., dyrektor generalny Technogym Polska.

Co więcej, już co drugi hotel trzygwiazdkowy w Polsce zapewnia specjalne sale relaksacyjne jak i fitness czy siłownie. I taką ofertę znajdziemy dziś nie tylko w znanych wakacyjnych kurortach czy w dużych aglomeracjach, przyciągających biznesowych klientów, lecz m.in. w tranzytowych lokalizacjach, np. w pobliżu przejść granicznych.

Zdaniem Arkadiusza Dawidowskiego, prezesa Europejskiej Fundacji SPA w Polsce, turystyka wellness staje się prawdziwa potrzebą współczesnego człowieka. - Wellness oznacza utrzymanie lub wzmocnienie ogólnego dobrostanu człowieka, co można osiągnąć przez zdrowy styl życia, odnowę i relaks, duchowe przeżycia, autentyzm nowych doświadczeń. Turysta poszukujący takiej oferty jest bardzo kreatywny, oczekuje od usługodawców otwarcia się na potrzeby klientów, których nie można sprowadzać wyłącznie do zabiegów, z wykorzystaniem choćby najnowocześniejszych urządzeń - twierdzi Arkadiusz Dawidowski.

Opracowanie: FedorConsulting


opublikowano: 2015-05-05
Komentarze
Polityka Prywatności