Szlak tatarski
Pograniczne tereny między Biebrzą a Narwią to wyjątkowy obszar w skali kraju. Wielokulturową mozaikę etniczną wzbogacają tu Tatarzy. Choć dziś trudno ich wypatrzeć wśród innych mieszkańców regionu, świadectwem muzułmańskiej kultury są meczety we wsiach Bohoniki i Kruszyniany.
adąc z jednej miejscowości do drugiej, warto zahaczyć o ciekawe Krynki,
które zachowały kilka interesujących zabytków i wiejący nostalgią klimat
pogranicza. Na tutejsze bezdroża najlepiej wyruszyć z Sokółki - bądź co
bądź metropolii w skali mikroregionu.
Tatarzy w Polsce
Twórcą osadnictwa tatarskiego w
Wielkim Księstwie Litewskim był Witold, panujący w latach 1392-1430.
Osadnicy rekrutowali się spośród uchodźców ze Złotej Ordy, a po bitwie
pod Grunwaldem, w której wziął udział hufiec tatarski, również z Krymu.
Prócz dobrowolnych przesiedleńców, na Litwę trafiali również jeńcy.
Książę osadzał ich na pograniczu z państwem krzyżackim, w zasięgu grodów
w Trokach, Wilnie, Grodnie czy Nowogródku.
W XV i XVI w. liczba
Tatarów rosła. W tym czasie utrwalił się podział na Tatarów
gospodarskich (arystokrację mającą prawa szlachty, bez udziału w życiu
politycznym) i prostych Tatarów-Kozaków. Obie grupy obowiązywała służba
wojskowa, który to obowiązek stopniowo zanikał na skutek przechodzenia
na służbę zaciężną (opłacaną ze skarbu państwa).
W pierwszych latach
XVII w. sejm zabronił opłacania służby z publicznej kasy, co - wraz z
sytuacją polityczną i religijną - skończyło się w 1672 r. buntem lipków
(tak zwano Tatarów z Podola i Wołynia). Przejście chorągwi tatarskich
(koronnych, chorągwie litewskie pozostały lojalne) na stronę turecką
opisał w Panu Wołodyjowskim Henryk Sienkiewicz. Przywódcę buntu,
rotmistrza Aleksandra Kryczyńskiego, Turcy mianowali bejem Baru. Jan III
Sobieski, aby załagodzić sytuację, rozpoczął rokowania z Tatarami,
którzy jak się okazało nie byli zadowoleni z tureckiej służby. Sejm
ogłosił amnestię dla powracających pod sztandar Rzeczypospolitej hufców,
potwierdzając dotychczasowe przywileje i obiecując w zamian nadania
ziemskie. Właśnie ówczesne nadania dały początek osadnictwu w
Kruszynianach i Bohonikach.
Oprócz prowadzenia gospodarstw, Tatarzy
parali się żołnierką, uczestnicząc we wszystkich bataliach narodowych,
łącznie z powstaniami. Z tej społeczności wywodzili się bliscy
współpracownicy Józefa Piłsudskiego, PPS-owcy: Aleksander Sulkiewicz i
Stefan Bielak. Wojskowe tradycje tatarskie odbudowywano jeszcze po
odzyskaniu niepodległości. Pułk ułanów walczył w wojnie z bolszewikami, w
1936 r. w Wilnie stworzono szwadron tatarski. Mieszkający w Polsce
Tatarzy stopniowo się polonizowali. Wielu, tak jak ich białoruscy i
polscy sąsiedzi, emigrowała do większych ośrodków. Spore skupiska
tatarskiej społeczności powstały w Białymstoku, Sokółce, a na skutek
przesiedleń z ziem włączonych do ZSRR, również w Gdańsku i w Gorzowie
Wielkopolskim.
Obecnie mieszka w Polsce ok. 4 tys. osób pochodzenia
tatarskiego, które można uznać za grupę etniczną. Działa Muzułmański
Związek Religijny w RP, na czele którego stoi mufti Tomasz Miśkiewicz,
oraz świecki Związek Tatarów Polskich. Osoby o tatarskich korzeniach
trudno jednak odróżnić. Ich religijność odbiega od muzułmańskiego kanonu
pobożności. Jednak tradycyjne doroczne święta obchodzone na Podlasiu
pomagają utrzymać poczucie wspólnoty.
Źródło: e-przewodniki.pl
ostatnia zmiana: 2010-09-15