Przedstawicielstwo Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Polsce zaprosiło dziennikarzy na przedświąteczne spotkanie pełne inspiracji, koloru i wyjątkowych smaków.
Nadesłane zaproszenie było bardzo tajemnicze. Napisano w nim ...Świąteczne Spotkanie z Chorwacją wprowadzi Was w klimat świąt z nutą artystycznej pasji i chorwackiego uroku. Przygotowaliśmy wyjątkową niespodziankę, która pozwoli odkryć Chorwację w pełni – z jej kolorami i kulturą. Zapraszamy, by wspólnie odkryć magię Chorwacji i poczuć świąteczny klimat w niecodziennej oprawie. Zapewniamy, że czeka Państwa pełne inspiracji, koloru i wyjątkowych smaków spotkanie, które na długo pozostanie w pamięci.
Zaciekawiony udałem się na to spotkanie, które odbyło się w scenerii piwnicznych pomieszczeń restauracji MOMU, zlokalizowanej w zabytkowej kamienicy w sąsiedztwie Teatru Wielkiego w Warszawie. Architektura niewysokich wnętrz z czerwonej cegły z półokrągłymi sklepieniami stwarzały wyjątkowy klimat tego miejsca.
Gości przywitała Małgorzata Kowalska, dyrektor przedstawicielstwa Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Warszawie. Przekazała ona najświeższe informacje podsumowujące tegoroczny sezon turystyczny w Chorwacji. Do końca listopada kraj ten odwiedziło ponad 1,16 mln gości z Polski, co oznacza wzrost ich o 7,48% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Skorzystaliśmy tam z ponad 7 mln noclegów, co stanowiło wzrost o 6,24% w porównaniu do 2023 r. W tym roku staliśmy się czwartym co do wielkości rynkiem źródłowym turystów dla Chorwacji. Jesteśmy więc dla tego kraju niezwykle ważnym partnerem.
Polacy najchętniej wypoczywają w Chorwacji na terenie województwa splickko-dalmatyńskiego, istryjskiego oraz zadarskiego. Jako miejsce noclegów najczęściej wybieramy miejscowości: Omiš, Makarska, Zadar, Baška Voda, Orebić. Najliczniej nasi rodacy korzystali z noclegów na kwaterach prywatnych, kempingach, a mniej w hotelach. Głównymi motywami wyjazdów turystycznych do Chorwacji są dla nas: słońce i morze, przyroda i kultura, (parki narodowe, zabytki), turystyka kulinarna, turystyka aktywna oraz city breaki (krótkie wyjazdy weekendowe do miast).
Wzrostowi podróży do Chorwacji sprzyjają dogodne połączenia lotnicze obsługiwane przez Polskie Linie Lotnicze LOT, Ryanair i Wizz Air do Zagrzebia, Dubrownika i Splitu. W 75% wyjeżdżamy do tego kraju indywidualnie. Zaledwie w 25% są to wyjazdy zorganizowane za pośrednictwem biur podróży bądź platform internetowych.
W dalszej części spotkania dziennikarze zostali poproszeni o namalowanie obrazów inspirowanych swoimi pobytami w Chorwacji. Czekały na nas przygotowane przez organizatorów sztalugi z blejtramami oraz palety z farbami. Okazało się, że motywy, jakie malowali dziennikarze, w większości odnosiły się do pobytów nad morzem. W dużej mierze wynikało to również z faktu, że nadmorskie widoki były najprostsze do namalowania w krótkim czasie. Był on bardzo ograniczony, bo na gości czekała przedświąteczna kolacja. Dziennikarze wynieśli z tego spotkania nie tylko wspomnienia miłego i ciekawego wieczoru, ale również stworzone przez siebie arcydzieła.
Jerzy Niemociński