Władze Egiptu liczą, że nowa atrakcja turystyczna pomoże w promocji Egiptu i przyciągnie do tego kraju miliony nowych turystów.
Jednym z ciekawszych wydarzeń na niedawno zakończonych warszawskich Targach Turystycznych ITTF była konferencja prasowa Arabskiej Republiki Egiptu. Specjalnie na to wydarzenie przybył do Polski Pan Amr El Khady, prezes Biura Promocji Egiptu. Jego pojawienie się w Warszawie nie było przypadkowe. Przyjechał on na targi turystyczne, aby poinformować Polaków o częściowym otwarciu Wielkiego Muzeum Egipskiego, które ma być wyjątkową i jedną z największych atrakcji turystycznych tego kraju.
Częściowe otwarcie Wielkiego Muzeum Egipskiego
16 października br. w Gizie, zaledwie 2 km od największych egipskich piramid - Cheopsa i Chefrena, częściowo otwarto Wielkie Muzeum Egipskie (Grand Egyptian Museum, GEM). Jest to największe na świecie muzeum poświęcone jednej cywilizacji i drugie co do wielkości powierzchni muzeum na świecie, po paryskim Luwrze.
Na razie otwarto na próbę tylko część ekspozycji. Można już oglądać m.in. niektóre główne galerie (dwanaście sal), Wielki Hall, Wielkie Schody, Wiszący Obelisk, ogrody zewnętrzne oraz korzystać ze sklepów i restauracji.
Wielkie Muzeum Egipskie jest gigantyczną inwestycją, która kosztowała około 1 mld dolarów.
Jego budowa trwała ponad 20 lat. Prezentowanych tu będzie wiele unikalnych starożytnych zabytków. Po raz pierwszy w historii będzie tu w całości prezentowany skarb z grobowca Tutenchamona, który liczy ok. 5 tysięcy eksponatów. Do tej pory w Muzeum Egipskim w Kairze prezentowana była tylko część tej unikatowej kolekcji. Niestety ekspozycja ta na razie nie jest udostępniona do zwiedzania. Będzie ją można podziwiać, gdy nastąpi otwarcie całego muzeum. Nie wiadomo kiedy to nastąpi. Data otwarcia Wielkiego Muzeum Egipskiego była wielokrotnie przekładana w ciągu ostatnich lat m.in. przez pandemię Covid-19 oraz wojny na Ukrainie i w Strefie Gazy. Władze Egiptu zamierzają zaprosić na otwarcie GEM władców i przywódców państw z całego świata, a do tego potrzebna jest stabilna sytuacja polityczna.
Egipt zamierza w najbliższych latach dynamicznie rozwijać turystykę kulturową i poprzez nią promować swój kraj. W związku z tym w różnych miejscowościach turystycznych powstają nowe muzea archeologiczne, w których prezentowane są niezwykle cenne zabytki z czasów faraonów. Znaczna ich część do tej pory była przechowywana w magazynach i nigdy nie była publicznie prezentowana. Takie Muzea Starożytności powstały w ostatnich latach w wielu popularnych kurortach nad Morzem Czerwonym m.in. w Hurghadzie i Szarm el-Szejk.
Walory turystyczne Egiptu
Egipt - kraj pretendujący do miana najpopularniejszego kierunku podróży w 2025 roku, cieszył się dużym zainteresowaniem na targach turystycznych ITTF w Warszawie. Nie jest to duże zaskoczenie, gdyż tylko w tym kraju można podążać śladami faraonów, zobaczyć jedyny zachowany starożytny siódmy cud świata i nurkować w przejrzystych wodach Morza Czerwonego. Coraz więcej turystów wybiera Egipt jako cel wakacji z uwagi na krótki przelot, całoroczne nasłonecznienie oraz znakomite i niedrogie hotele. Wycieczka do Egiptu pozostawia niezatarte wrażenia u turystów ze względu na unikalne starożytne dziedzictwo, spektakularną przyrodę oraz zróżnicowany krajobraz od kolorowych kanionów i gór po ruchome pustynie i dziewicze oazy. Epicka historia Egiptu została uczczona w październiku 2024 roku długo oczekiwanym częściowym otwarciem Wielkiego Muzeum Egipskiego.
Turyści z Polski w egipskim TOP 5
„Turystyka w kraju nadal znajduje się na pocovidowej fali wznoszącej. W 2023 r. sektor turystyczny w Egipcie odnotował znaczny wzrost i przyjął prawie 15 milionów turystów, a w 2024 r. zaobserwowaliśmy wzrost liczby turystów o 5%, co potwierdza atrakcyjność Egiptu jako miejsca, które trzeba odwiedzić” – powiedział Amr El Khady – CEO Biura Promocji Egiptu.
„Przewiduje się, że w 2025 r. liczba ta wzrośnie jeszcze bardziej, zgodnie z ambitnym celem Egiptu, jakim jest osiągnięcie 30 mln turystów do 2028 r. w ramach krajowej strategii turystycznej.
Polska jest kluczowym rynkiem dla turystyki Egiptu i zajmuje 5 miejsce wśród rynków źródłowych. W 2023 r. Egipt przyjął aż 485 000 turystów z Polski, a w 2024 r. liczba ta wzrosła o ponad 40%, co świadczy o rosnącej popularności tej destynacji dla Polaków – dodał Pan El Khady.
Zrównoważony rozwój
Egipt koncentruje się na rozwoju obiektów turystycznych i obiektów dziedzictwa kulturowego zgodnie ze standardami zrównoważonego wzrostu gospodarczego.
Ochrona Morza Czerwonego i zachowanie różnorodności biologicznej w Egipcie znajduje się na pierwszym planie w programach organizacji ekologicznych. Kilka kurortów na wybrzeżu Morza Czerwonego, położonych pomiędzy El Gouną a Marsa Alam, uczestniczy w programach certyfikacji środowiskowej, których celem jest ocena ich wpływu na środowisko i maksymalizacja zrównoważonego rozwoju.
Do Egiptu po zdrowie
Od kurortów Morza Czerwonego po pustynne oazy, Egipt jest coraz popularniejszym celem turystyki medycznej i wellness. Bogate w minerały wody termalne, gorące źródła występujące w Egipcie, mogą pomóc w leczeniu różnych schorzeń skóry, a także dolegliwości układu oddechowego i reumatyzmu.
Goście przybywający do Egiptu w celach zdrowotnych preferują oazę Siwa z ponad 200 naturalnymi źródłami oraz oazy Bahariya i Kharga na Pustyni Zachodniej, w których znajduje się 400 studni siarkowych. Asuan, położony na wschodnim brzegu Nilu, oferuje coraz większą liczbę holistycznych kurortów wellness, w tym Kato Doo Wellness i The Zen Wellness Resort.
Zmiany na stanowisku Ministra Turystyki
Nadaniu nowej dynamiki w realizacji strategii rozwoju turystyki Egiptu z pewnością pomoże zmiana na stanowisku Ministra Turystyki i Starożytności Egiptu. W lipcu 2024r. funkcję tę objął Pan Sherif Fathy, który wcześniej był ministrem lotnictwa cywilnego i prezesem egipskiej narodowej linii lotniczej EgyptAir. Celem nadrzędnym nowego ministra jest dbałość o antyczne skarby Egiptu, otwarcie Wielkiego Muzeum Egipskiego oraz skuteczne wykorzystywanie potencjału turystycznego i archeologicznego kraju.
Krótko o prezesie Biura Promocji Egiptu
Pan Amr El Khady jest człowiekiem z ponad 30-letnim doświadczeniem zawodowym i kluczową postacią marketingu, mediów, reklamy i promocji turystyki Egiptu. W swojej karierze Amr El Khady przyczynił się do zwiększenia rozpoznawalności takich marek jak Vodafone, Coca-Cola, Unilever, Samsung czy HSBC. W październiku 2021 Amr El Khady został mianowany przez premiera szefem Biura Promocji Egiptu, którego celem jest rozwój sektora turystycznego.
Jerzy Niemociński/mat.pras.