Powstaje tu największa sieć marin w basenie Morza Śródziemnego, dzięki czmu kraj ten zyskuje silną przewagę konkurencyjną.
Przygotowując się do sezonu turystycznego ACI (Adriatic Croatia
International Club) prowadzi intensywne działania związane z
realizacją projektów strategicznych, które znacznie podniosą
jakość usług oraz umocnią pozycję Chorwacji jako idealnej
destynacji dla żeglarzy.
ACI zarządza 22 marinami na
chorwackim wybrzeżu Adriatyku, które posiadają łącznie prawie
6000 miejsc do cumowania. W 2021 roku ACI zainwestowało łącznie 44
miliony kun, z czego najwięcej, 23,5 mln kun wydano na odbudowę
falochronu w marinie Korčula, 7,9 mln na marinę w Dubrowniku, 2,9
mln kun na marinę ACI w Vodicach, a w marinach w Skradinie i
Trogirze zainwestowano łącznie 2,9 mln kun w systemy kotwiczenia.
W 2022 roku ACI planuje kolejne inwestycje w łącznej wysokości 97
mln kun, z czego 90% środków zostanie przekazane na inwestycje, a
10% na bieżące utrzymanie.
Największa chorwacka marina powstaje w Rijece
Jednym z głównych celów
strategicznych ACI jest największy projekt morski w Chorwacji, czyli
nowopowstająca ACI Marina Rijeka, która zostanie zbudowana w porcie
Porto Baroš. Firma ACI-GITONE otrzymała 30-letnią rządową
koncesję. Jest to spółka joint venture utworzona w celu budowy i
obsługi tego projektu. Właścicielami spółki są: ACI, największa
sieć marin w basenie Morza Śródziemnego oraz GITONE Kvarner,
należąca do grupy Lürssen, zajmująca się usługami turystycznymi
i hotelarskimi.
Inwestycja szacowana jest na minimum 363
milionów kun. W ciągu kilku najbliższych lat zostanie wybudowana
najnowocześniejsza marina w Chorwacji, z prestiżowymi 5 gwiazdkami
i możliwością cumowania mega jachtów. Oprócz znacznych korzyści,
jakie przyniesie to całej społeczności lokalnej poprzez stworzenie
dużej liczby miejsc pracy, marina całkowicie zmieni ofertę
turystyczną i pejzaż Rijeki. Inwestycja umieszczając miasto na
żeglarskiej mapie świata z pewnością przyczyni się do rozwoju
potencjału miasta jako destynacji turystycznej. Poza
wyspecjalizowanymi usługami dla żeglarzy, w Porto Baroš powstanie
wiele ogólnodostępnych przestrzeni do relaksu i wypoczynku takich
jak malownicza promenada, liczne obiekty gastronomiczne i handlowe
czy też atrakcje sportowe.
Inwestycje w Dubrowniku i Svet Katrarina
Nowo otwarta Marina
Polesana jest pierwszym etapem dużego projektu Katarina Monumenti
realizowanego przez Kermas Istra. Mowa o czterech pływających
pomostach z łącznie 304 miejscami do cumowania i lokalach
usługowych w zrekonstruowanych i przebudowanych obiektach na wyspie
Sveta Katarina i na lądzie.
W ACI Marina Dubrovnik trwają
szeroko zakrojone prace nad budową ściany przybrzeżnej, która
zapewni 220 metrów nowego nabrzeża z możliwością cumowania
większych łodzi. Planowana jest także budowa strefy serwisowej,
największej w południowej części Adriatyku, która znacznie
usprawni obsługę i zapewni jeszcze większy komfort
gościom.
Wprowadzony zostanie bezpośredni odbiór
odpadów ze statków w Marinie Martinis Marchi, zgodnie z zasadami
segregacji odpadów. Wśród inwestycji kapitałowych na drugą
połowę 2022planowana jest modernizacja budynku w marinie.
Marina Mitain – potężne magazyny dla łodzi
W Marinie Vrsar
udoskonalono jakość monitoringu wizyjnego oraz wprowadzono
rozwiązania w zakresie sensoryki i bezpieczeństwa jednostek
pływających.
W Marinie Funtana wprowadzono usługę
sensoryczną Sense4boat, dzięki której wszystkie jednostki
pływające znajdujące się w marinie zostaną wyposażone w co
najmniej jeden sensor, a także aplikację do zarządzania mariną,
zawierająca Boats info dla Gości.
W Marinie
Mitan w tym roku planowane jest ukończenie budowy drugiej hali do
przyjmowania jednostek pływających na lądzie o powierzchni 3400
m². Będzie to nowy, ogrzewany obiekt, który pomieści około 80
łodzi. Podobnie jak już istniejąca hala, również i
nowopowstająca zostanie zakwalifikowana jako „magazyn łodzi”,
które istnieją w portach specjalnego przeznaczenia. Łącznie będą
liczyć 6500 m². Będzie to największa tego typu przestrzeń do
przechowywania jednostek pływających nad Adriatykiem. Całkowita
inwestycja wyniesie około 1 200 000 euro.
JEN/mat. pras.