17 kwietnia w Kamienicy Artystycznej w Warszawie odbyło się VIII Forum Promocji Turystycznej.
W debatach o stanie turystyki i perspektywach jej rozwoju w obecnej sytuacji popandemicznej wzięło udział ponad trzydziestu ekspertów. Ich dyskusji przysłuchiwało się liczne grono przedstawicieli instytucji i urzędów państwowych, pracowników samorządu terytorialnego, organizacji i stowarzyszeń branży turystycznej oraz właścicieli i pracowników firm turystycznych.
Wyjątkowi goście
Gośćmi specjalnymi Forum byli Aleksander Gut–Mostowy, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii i przybyły do Polski na rozmowy z nim Tonči Glavina, sekretarz stanu Ministerstwa Turystyki i Sportu Republiki Chorwacji.
Tonči Glavin poinformował zebranych o stanie chorwackiej turystyki w przededniu rozpoczęcia letniego sezonu turystycznego i podejmowanych działaniach mających na celu reaktywowanie tej ważnej dla Chorwacji gałęzi gospodarki. W tym celu podejmowane są przedsięwzięcia zmierzające do przedłużenia sezonu turystycznego m.in. poprzez rozwój turystyki uzdrowiskowej, SPA and Wellness oraz turystyki kulinarnej. Przedstawiciel chorwackiego rządu zaprezentował również stopień bezpieczeństwa sanitarnego w swoim kraju i zakres działań podejmowanych dla zapewnienia zdrowia zarówno turystów, jak i mieszkańców kraju. Omówił również aktualne przepisy regulujące wjazd zagranicznych podróżnych do Chorwacji.
Aleksander Gut–Mostowy, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii omówił
stan bezpieczeństwa sanitarnego w Polsce, bieżącą sytuację w krajowej turystyce oraz warunki dotyczące odbywania zagranicznych podroży.
Turystyka drogą do zdrowia
Wiosenna edycja tegorocznego Forum Promocji Turystycznej obejmowała trzy debaty eksperckie, które rozdzielono prezentacjami gości z firm turystycznych.
Pierwszą debatę zatytułowano „Bezpieczeństwo w podroży. Turystyka drogą do zdrowia”. Uczestniczyli w niej: Jan Golba – prezes Zarządu Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych Rzeczpospolitej Polskiej, Barbara Klary – przedstawicielka Saksonii w Polsce, Anna Golec-Mastroianni – prezes Sopockiej Organizacji Turystycznej, Magdalena Osuch – główny specjalista w Wydziale do spraw Turystyki Urzędu Miasta Krakowa, Karina Przybyło-Kisielewska – dyrektorka zarządzająca w hotelu Bristol Art & Medical SPA w Busku Zdroju oraz Piotr Wnukowicz – dyrektor Wydziału Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego.
Prezentację „Bezobjawowy klient z Covid-19 na kwarantannie – kto za to zapłaci? przedstawiła Renata Lątka z firmy ubezpieczeniowej Hanse Merkur.
Barbara Klary – przedstawicielka Saksonii w Polsce przybliżyła zebranym atrakcje turystyczne tego niemieckiego kraju związkowego graniczącego z Polską. W swoim wystąpieniu skoncentrowała się ona na walorach krajoznawczych i kulturowych regionu, turystyce zdrowotnej oraz atrakcjach dla klientów branży spotkań.
Promocja turystyki grupowej
W drugiej debacie przedstawiciele branży turystycznej, samorządowcy oraz osoby reprezentujące organizacje branżowe debatowali na temat turystyki grupowej. Zastanawiano się nad przyszłością tej gałęzi turystyki oraz grup zawodowych związanych z jej obsługą, takich jak piloci wycieczek i przewodnicy. Dyskutowano też nad niepewną przyszłością turystyki biznesowej i przemysłu spotkań – MICE. W rozmowie na ten temat wzięli udział m.in. Szymon Echaust – właściciel Poznań Urban Adventures, Marta Kapusta-Wesołowska – kierownik Referatu Marketingu Turystycznego w Wydziale do spraw Turystyki Urzędu Miasta Krakowa, Radosław Szafranowicz-Małozięć – prezes Kadry Turystyki, Alfred Wagner – zastępca Dyrektora Biura Promocji Miasta i Turystyki Urzędu Miejskiego Wrocławia, Anna Nowakowska – Chief Executive Officer(CEO) MICE & Venue Consulting, Katarzyna Kwaśniewska – public relations (PR) i Marketing manager TSE Grupa, Olga Krzemińska-Zasadzka – CEO Agencji Power, Power Sporti DMC Warsaw Poland oraz Agnieszka Szymerowska – prezes Convention Bureau–Wrocław.
Prezentację dotyczącą oferty Centrum Edukacji Ekologicznej Hydropolis we Wrocławiu dla branży MICE przedstawiła szerzej Wiola Samborska – Manager CEE Hydropolis.
Annna Jędrocha zaprezentowała zagadnienia związane z „Promocją przemysłu spotkań w nowej rzeczywistości”, zaś Agnieszka Szymerowska – prezes Convention Bureau–Wrocław omówiła temat „MICE we Wrocławiu w czasach Covid-19. Pomysly na promocję i przetrwanie”.
Promocja turystyki w dobie koronawirusa
O tym jak wielkie wydarzenia sportowe wpływają na wzrost liczby turystów oraz jak rynek zareagował na polską ofertę bonu turystycznego rozmawiano w trakcie trzeciej sesji „Jak powadzić promocję turystyki w dobie koronawirusa ?”
Na ten temat wypowiadali się: Michał Fijoł – członek zarządu do spraw handlowych w PLL Poskie Linie Lotnicze LOT, Jan Mazurczak – prezes Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej, Tomasz Michałowski – organizator dużych imprez sportowych, Rafał Szlachta – prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Andrzej Kraśnicki – prezes Polskiego Komitetu Olimpijskiego, Anna Salamończyk-Mochel – wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Gheorghe Marian Cristescu – prezes Polskiego Holdingu Hotelowego, Piotr Henicz – wiceprezes Itaki, Witold Markow – wiceprezes Zarządu Polskie Portale.pl, Maciej Nykiel – prezes Nekera, Andrzej Olszewski – twórca Żywego Muzeum Piernika oraz Izabela Stelmańska – zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Organizatorami VIII Forum Promocji Turystycznej była redakcja portalu branżowego „Wasza Turystyka”. Honorowy Patronat nad Forum objęło Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii. Złotymi Partnerami Forum były: Hanse Merkur, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, Saksonia oraz Miasto Wrocław. Rolę Srebrnymi Partnerami pełnili: Polska Organizacja Turystyczna, Polski Holding Hotelowy oraz Chorwacka Wspólnota Turystyczna. Partnerami byli również: Miasto Olsztyn, Muzeum Wódki Polskiej oraz Warszawska Organizacja Turystyczna.
JEN/mat.pras.