PLL LOT rozwiąże umowę z mniejszą liczbą pracowników niż pierwotnie uzgodniono ze związkami zawodowymi.
Dodatkowe
30 miejsc pracy udało się zachować dzięki prowadzonej na bieżąco
optymalizacji operacyjnej w poszczególnych obszarach firmy. Osoby,
które miały zostać zwolnione otrzymają propozycje zachowania
etatów i wykonywania nowych funkcji w ramach struktur LOT-u.
Oznacza
to, że firmę opuści nie 300 a 270 pracowników. W sumie obecnie
LOT tworzy ok. 8 tys. miejsc pracy bezpośrednio oraz w związanych z
nim spółkach serwisowo-obsługowych.
Covidowa restrukturyzacja
Od
początku pandemii, mimo największego w historii branży lotniczej
kryzysu, spółka dąży do zachowania większości zespołu.
Dostosowanie zatrudnienia do post-covidowego rynku wymusiły
zatwierdzone przez Komisję Europejską i uwarunkowane unijnymi
przepisami zasady pomocy publicznej. Spółka musi osiągnąć
efektywność ekonomiczną, co w obecnej sytuacji wiąże się z
optymalizacją działalności. Relatywnie niewielkie ograniczenie
zespołu możliwe jest dzięki oszczędnościom poczynionym przez LOT
w innych obszarach, a przede wszystkim w kosztach leasingu
samolotów.
W pierwszej kolejności przewidziano możliwość
dobrowolnego zgłaszania się pracowników chcących odejść ze
spółki, w tym osób, które w ciągu najbliższych dwóch lat
osiągną wiek emerytalny. W drugiej kolejności odejdą osoby
dobrane na podstawie transparentnych i obiektywnych kryteriów. Dla
tych pracowników przewoźnik przewidział dodatkowe świadczenia
pieniężne oraz działania aktywizujące, które pomogą odnaleźć
się na rynku pracy.
Globalny spadek przewozów
Rok
2020 był katastrofalny dla lotnictwa na całym świecie.
Stowarzyszenie przewoźników IATA szacuje, że spadek liczby
przewiezionych pasażerów sięgnie niemal 65%. Rok 2021, który miał
przynieść odbicie w przewozach pasażerskich, pokazuje że
restrykcje są póki co raczej zaostrzane niż luzowane i dotyczy to
praktycznie wszystkich kontynentów. Szacuje się, że ruch zostanie
stopniowo zwiększany dopiero od sezonu letniego 2021, jednak
wydarzenia ostatnich tygodni (nowa mutacja wirusa, niższa niż
zakładana dostępność szczepionek) pokazują, że również do
tych prognoz trzeba podchodzić z ostrożnością. Biorąc pod uwagę
optymistyczny scenariusz, w 2021 pasażerów w samolotach będzie
mniej o ponad 43% w stosunku do roku 2019, co oznacza niemal
analogiczny spadek pracy przewozowej linii lotniczych.
LOT ciągle większy niż przed 2015 rokiem
W przed covidowych latach 2016-2019 PLL LOT odnotowały dynamiczny wzrost. Przeszło dwukrotnie zwiększyła się liczba przewiezionych pasażerów: z 4,3 mln w 2015 r. do 10,4 mln w 2019 r. Dwukrotnie wzrosła też liczba samolotów, z 39 do 80, a przychody w 2019 r. wyniosły niemal 7,4 mld PLN wobec 3 mld PLN w 2015 r. Zatem nawet po planowanych ograniczeniach w zatrudnieniu LOT pozostanie większym przewoźnikiem niż był pięć lat temu.
JEN/mat.pras.