Od 1 czerwca br. Polskie Linie Lotnicze LOT rozpoczną krajowe loty pasażerskie.
Dla bezpieczeństwa i komfortu pasażerów na pokładzie samolotów obowiązywać będzie procedura #BezpiecznyLOT, wypracowana w oparciu o rekomendacje Głównego Inspektora Sanitarnego i międzynarodowych organizacji branżowych.
Tanie bilety na loty krajowe
Przez
pierwsze dwa tygodnie realizowane będą wyłącznie połączenia w
ramach ośmiu krajowych portów lotniczych. W pierwszej kolejności
pasażerowie LOT-u będą mogli skorzystać z trzech połączeń
dziennie na trasie Warszawa – Gdańsk oraz do dwóch lotów w ciągu
doby z Warszawy do Krakowa, Poznania, Rzeszowa, Szczecina, Wrocławia
i Zielonej Góry. Jeden lot dziennie będzie wykonywany z Krakowa do
Gdańska.
Polski przewoźnik narodowy przygotował bardzo
atrakcyjne ceny biletów. W jedną stronę bez bagażu będzie można
polecieć już za 99 PLN. Realizację kolejnych etapów przywracania
połączeń rozkładowych Polskie Linie Lotnicze LOT będą
komunikowały na bieżąco. Są one bowiem ściśle uzależnione od
rekomendacji polskich i europejskich instytucji odpowiedzialnych za
bezpieczeństwo sanitarne, a także ograniczeń nakładanych przez
państwa docelowe.
– Wznawianie
połączeń zaczynamy bardzo rozważnie, biorąc pod uwagę przede
wszystkim bezpieczeństwo naszych pasażerów i załóg pokładowych.
W pierwszej kolejności, w oparciu o procedurę #BezpiecznyLOT
udostępniamy regularne, bezpośrednie połączenia krajowe.
Jednocześnie intensywnie współpracujemy z lotniskami i służbami
odpowiedzialnymi za zdrowie publiczne w celu dopracowania procedur
bezpieczeństwa dla wznawianych rejsów m.in. wypracowania standardu
w zakresie materiałów ochronnych czy przygotowania jak największej
liczby stanowisk samoobsługowych, zgodnie z zasadą „no contact”.
Wszystko po to, aby od 1 czerwca nasi pasażerowie mogli komfortowo i
przy zminimalizowanym ryzyku epidemicznym, przemieszczać się po
Polsce na pokładach samolotów LOTu – powiedział Michał Fijoł,
Członek Zarządu PLL LOT ds. handlowych.
Procedura #BezpiecznyLOT obejmuje zarówno zasady bezpieczeństwa obowiązujące na pokładzie samolotu, jak i podczas całej ścieżki, którą pasażer przemierza od chwili dotarcia na lotnisko. Bieżące informacje dotyczące procedur epidemicznych obowiązujących na lotniskach i na pokładach samolotów LOTu, dostępne będą na stronie lot.com.
#BezpiecznyLOT w samolocie
Filtry
typu HEPA (High Efficiency Particulate-Air), w które wyposażono
samoloty LOTu usuwają 99,9% bakterii i wirusów unoszących się w
powietrzu. Dodatkowo pokład, schowki ponad siedzeniami oraz luki
bagażowe są regularnie dezynfekowane za pomocą specjalnych środków
biobójczych.
Załogi pokładowe obsługujące pasażerów
podczas lotu zostaną wyposażone w maseczki i rękawiczki. Wszyscy
pasażerowie udający się w podróż samolotami LOTu będą zaś
zobowiązani, do zakrywania ust i nosa za pomocą maseczki przez cały
czas trwania lotu. W ramach serwisu pokładowego będzie miała
zastosowanie zasada „no contact”, ograniczającą bezpośrednie
interakcje pasażerów z załogą. Napoje i przekąski serwowane będą
w indywidualnych opakowaniach.
W celu zminimalizowania
kontaktu oraz usprawnienia wejścia do samolotu, pasażerowie
otrzymają możliwość przewozu jednej sztuki bagażu podręcznego w
wymiarach 55 cm/40 cm/23 cm i zwiększonej wadze do 10 kg. Przez
jedną sztukę bagażu rozumiemy plecak, torebkę, laptop lub
reklamówkę z zakupami.
#BezpiecznyLOT na lotnisku
PLL
LOT we współpracy z Zarządem Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty
Lotnicze”, Głównym Inspektoratem Sanitarnym i dyrekcjami lotnisk
krajowych wypracował spójne procedury bezpieczeństwa dla lotów.
Planowane zmiany na lotniskach, zgodne z wytycznymi IATA, EASA, KE
czy ULCu, obejmują m.in. kontrolne pomiary temperatury przy wejściu
do terminali, odizolowanie pasażerów przylatujących i
wylatujących, dystans przestrzenny w gate’ach i podczas boardingu,
ograniczenie dostępnej infrastruktury (sklepów, saloników
biznesowych), dostęp do środków antybakteryjnych i płatnych
dyspenserów z maseczkami ochronnymi czy obowiązek zakrywania ust i
nosa, wprowadzony w Polsce od 16 kwietnia br.
W ramach
ograniczania kontaktu pasażerów z obsługą lotniska, LOT pracuje
także nad zastąpieniem dotychczasowych procedur mechanizmami
samoobsługowymi m.in. obowiązkową odprawą on-line oraz
samodzielnym boardingiem. Szczegółowe zasady bezpieczeństwa
obowiązujące na lotniskach zostaną przedstawione pasażerom do 25
maja.
JEN/mat.pras.