Wirtualne zawieszenie w rowerze

Wirtualny Punkt Obrotu podbija serca kolejnych maniaków ekstremalnej jazdy na rowerze. Santa Cruz Bicycles – to właśnie tej amerykańskiej firmie zawdzięczamy wynalezienie Wirtualnego Punktu Obrotu (ang. Virtual Pivot Point), czyli coraz popularniejszego VPP. Jej spółka-córka, Outland, pod koniec lat 90. stworzyła nowoczesny rodzaj zawieszenia, który zyskuje uznanie wśród doświadczonych rowerzystów.

Warto w tym miejscu zauważyć, że wynalazek został szybko opatentowany i jego nazwa VPP zarezerwowana jest tylko dla rozwiązań produkowanych przez firmy Santa Cruz oraz Intense. Tej drugiej odsprzedano część praw do VPP. Pozostali producenci musieli pracować nad własnym systemem.

Cztery punkty obrotu

System VPP oraz mu pokrewne posiadają cztery punkty obrotu. Pozwalają one na skrócenie dźwigni zawieszenia tylnego tak, by główny trójkąt ramy, będący szkieletem całego roweru, płynnie łączył się z tylnym trójkątem, odpowiedzialnym za mocowanie koła.

- Rozwiązanie takie pozwala niejako odizolować rowerzystę od nierówności terenu, gdyż jest niezwykle czułe, nawet w przypadku niewielkich przeszkód. - tłumaczy specjalista. - Działa ono niezależnie od napędu, dzięki czemu gwarantuje kierującemu pełną kontrolę, nawet przy zaciśniętych hamulcach. Bez nieprzyjemnego efektu "kopnięcia" zawieszenia podczas pedałowania w trakcie pokonywania przeszkód.

Kellys Bike jest jedną z firm, które przygotowały swoje rozwiązanie, bazujące na systemie VPP. Ratio Trail Control Link w pełni wykorzystuje potencjał skoku ram amortyzowanych, a przy okazji neutralizuje niepożądane uginanie się roweru podczas pedałowania. Jest jednym z najlepszych rozwiązań amortyzacji na polskim rynku rowerowym.

Rozwiązanie dla profesjonalistów

Wirtualny Punkt Obrotu to bez wątpienia rozwiązanie dla bardziej zaawansowanych rowerzystów, którzy cenią sobie ekstremalną jazdę. Jego zalety w szczególności docenią wyznawcy trendu Enduro. Dzięki zminimalizowaniu ugięcia w czasie pedałowania rowery z VPP z łatwością pokonują wzniesienia.

Nie ma jednak róży bez kolców - Virtual Pivot Point sporo waży, co automatycznie przekłada się na konieczność włożenia większego wysiłku w jazdę. Jednak niesamowita wygoda, jaką oferuje, w zupełności wynagradza te niedogodności.


data ostatniej modyfikacji: 2014-12-17 09:54:01
Komentarze
 
Polityka Prywatności