Szosa dla amatora – krótki przewodnik

Długodystansowe wycieczki to czysta przyjemność dla miłośników dwóch kółek. Tu znajdziesz podpowiedź, jak się do nich przygotować i jaki sprzęt wybrać, by czerpać z nich jak największą satysfakcję.

Sprzęt to podstawa

Jazda na rowerze to gwarancja odprężenia, poprawy sylwetki i utrzymania dobrej kondycji. Jednak aby wyprawa była dla Ciebie przyjemna i bezpieczna, powinieneś ją dobrze rozplanować i zadbać o odpowiedni sprzęt.

W przypadku tras szosowych postaw na lekki opływowy rower, wyposażony w opony minimalizujące opór (czyli niemal pozbawione bieżnika slicki lub semi-slicki) oraz dający możliwość regulacji siodełka i kierownicy. To bardzo ważne, by dobrać odpowiednie ustawienia, które sprawią, że Twoje plecy nie będą przesadnie obciążone.

Szosówka czy trekking?

Powyższe wymagania spełnią dwa typy rowerów: szosowe i trekkingowe, które powinieneś wybrać pod kątem preferowanych tras. - Jeśli poruszasz się wyłącznie po asfalcie i wyprawa będzie jednodniowa, postaw na rower szosowy - podpowiada Michał Putz z firmy Kellys Bike. Dobrej jakości reprezentantów tego rodzaju sprzętu możesz kupić już od ok. 3 000 zł. Ale najlepsze i najbardziej zaawansowane technologicznie szosówki kosztują ok. 13 000 zł.

Jeśli jeździsz turystycznie w cyklu mieszanym, a Twoje rowerowe eskapady trwają kilka dni, wybierze lepiej rower trekkingowy.- Ma on tę zaletę, że łatwo można zamontować na nim sakwy i bagażniki, które pomogą nam przewieźć dodatkowy sprzęt. Niestety wadą tych modeli jest dużo mniejsza prędkość przejazdu w stosunku do roweru szosowego - dodaje specjalista Kellys. Przedstawiciele tej rodziny rowerów kosztują przeciętnie od 1 400 zł do ok. 2 400 zł.

Przydatne dodatki

Oczywiście sam rower to nie wszystko. W zależności od swoich potrzeb możesz zaopatrzyć się w dodatkowe wyposażenie. W przypadku dłuższych eskapad obowiązkowym elementem staje się bidon z płynem, który pozwoli uzupełnić utratę wody.

Przydadzą Ci się także narzędzia, które pomogą Ci w razie awarii roweru - m.in. klucze i śrubokręty. Najwygodniej będzie trzymać je w sakwach lub torbach, które możesz zamontować na ramie, pod siodełkiem, na kierownicy oraz na bagażniku. W ten sposób możesz spakować też ubranie, jedzenie, a nawet złożony namiot.

Nie zapomnij o odpowiedniej odzieży, takiej jak koszulki czy spodenki, które zapewnią Twojemu ciału odpowiedni przepływ powietrza. Obowiązkowo miej na głowie kask, a na wyposażeniu lampki. Ich posiadanie jest wymagane przez przepisy, jak i zdrowy rozsądek - dzięki nim będziesz lepiej widoczny i poradzisz sobie z jazdą nawet po zmroku.

Dobry plan

Gdy już skompletujesz odpowiedni sprzęt, skup się na zaplanowaniu trasy. Określ, jaki dystans jesteś w stanie przejechać ze względu na kondycję i możliwości czasowe. Zdecyduj, czy interesuje Cię tylko płaska trasa, czy może chcesz pokonać jakieś wzniesienia oraz czy będziesz poruszać się po szosie, czy może zahaczysz o las. Pomyśl też o natężeniu ruchu panującym na trasie - im mniej samochodów, tym większy Twój komfort jazdy.

Trasę możesz wybrać na wiele sposobów. Zdecyduj się na drogę, którą dobrze znasz z własnego doświadczenia albo zaufaj przewodnikom dostępnym w formie książkowej lub na stronach internetowych. Sporo propozycji znajdziesz w portalach Mój Rower i Czas Na Rower.

Pamiętaj o technice

Odpowiednia technika jazdy to element, który poprawi Twoje bezpieczeństwo na drodze. Zacznij od odpowiedniego ułożenia siodełka i kierownicy, które pomoże przyjąć Ci optymalną sylwetkę, a w rezultacie wpłynie na łatwość w sterowaniu rowerem.

Kolejną ważną sprawą jest sprawne i bezpieczne poruszanie się w ruchu drogowym. Staraj się jechać minimum metr od krawężnika. Po pierwsze zapewni Ci to możliwość omijania dziur i studzienek w jezdni. Po drugie zmniejszy ryzyko niebezpiecznych sytuacji spowodowanych wyprzedzaniem rowerzysty "na trzeciego".

By komfortowo podróżować, dobierz odpowiednie przełożenie. Na płaskiej trasie najlepiej sprawdzi się wysokie, pomagające rozwinąć sporą prędkość bez wielkiego wysiłku. Rozważnie używaj hamulców: nacisk kładź na tylne, napędowe koło. Staraj się utrzymać rower w pionie, nie hamując zbyt gwałtownie. Przed taką koniecznością uchroni Cię koncentracja i uważne obserwowanie otoczenia, które pozwolą Ci szybko zareagować w przypadku pojawienia się przeszkody na drodze czy zakrętu.

Tak przygotowany możesz śmiało ruszać przed siebie, by odprężyć się, jadąc na swoim rowerze.


data ostatniej modyfikacji: 2014-09-16 10:32:17
Komentarze
 
Polityka Prywatności